Kritik mot UL efter busstoppet

Upplands Lokaltrafik får kritik efter helgens nästan dygnslånga stopp i regionbusstrafiken. Enligt uppgift till tidningen ska samma fel som inträffade i helgen ha inträffat tidigare.

Foto: STAFFAN CLAESSON

Uppsala2018-06-18 17:02

Det var på sent på lördagskvällen som all regional uppländsk regionbusstrafik stoppades sedan störningar i larmsystemet upptäckts. Beslutet togs vid 22.30-tiden av bussoperatören Nobinas huvudskyddsombud med hänvisning till att chaufförernas säkerhet och arbetsmiljö inte kunde garanteras. UL och Nobina arbetade med felsökning under natten till söndagen, och vid 09-tiden på söndagsmorgonen var busstrafiken i länet igång igen, om än med förseningar.

– Vi drogs med förseningar i busstrafiken långt in på söndagseftermiddagen, uppger Nikodemus Kyhlén, avdelningschef för försäljning och kommunikation vid UL.

Flera drabbade resenärer har hört av sig till oss med kommentarer kring UL:s agerande efter att all busstrafik ställts in. En del av kritiken handlar om bristande information. "UL har ställt in all busstrafik sedan mer än en timme, men lägger inte ut info någonstans på hemsidan eller i appen, utan man står och väntar helt utan information" sade en person till tidningen under natten till söndagen.

Hur kommenterar du resenärernas upplevda brist på information?

– När störningarna uppdagades på natten tog det ett tag innan vi kunde uppdatera oss om läget och komma ut med information till resenärerna, säger Nikodemus Kyhlén.

Enligt uppgift ska samma fel med nödlarmen som inträffade i helgen ha inträffat tidigare, men ett skyddsstopp är ovanligt.

– Det var inte så att bussarnas nödlarm slogs ut helt på lördagskvällen. Däremot fanns det vissa signaler som inte gick fram som de skulle. Vi arbetade med att skicka testkallelser och fann då indikationer på att de inte nådde mottagaren. Visst har vi haft störningar i larmsystemet tidigare, men ett skyddsstopp som det i lördags kväll är en mycket ovanlig händelse, säger Nikodemus Kyhlén.

Magnus Nordenvall är ombudsman vid Kommunal avd 90 och ansvarig för trafikfrågor i Uppsala och Gävleborg.

– När vårt huvudskyddsombud fick kännedom om att larmet inte fungerade beslutades det om skyddsstopp, ett verktyg som vi använder oss av vid riktigt allvarliga situationer.

Anledningen till störningarna berodde enligt Magnus Nordenvall på en uppdatering av systemet som i sin tur ledde till en bugg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!