Det var i ett yttrande om Swedavias ansökan om att anlägga dammarna som SPF skrev att man inte kunde acceptera förslaget. Dammarna skapar extra miljöer för fåglar och höjer risken för att tyngre sjöfåglar korsar banor där flyg precis lyft eller ska landa. Det kan leda till haverier skrev SPF i yttrandet.
I ett svar på kritiken skriver Swedavia att man har använt fågelexperter vid planeringen och att dammarna ska utformas så att fåglar i så liten utsträckning som möjligt söker sig dit för att leta mat och skydd. De framhåller också att dammarna inte ska vara vattenfyllda hela tiden, utan främst under vinterhalvåret.
Eftersom en säkerhetsanalys ska göras, i samråd med bland annat SPF, och sedan godkännas av Transportstyrelsen så kommenterar Mark- och miljödomstolen inte säkerhetsaspekten i sin dom där Swedavia får tillstånd till dammarna.
Övriga som har yttrat sig om dammarna och flytten av bäcken har riktat in sig på miljöfrågorna och de har inte motsatt sig anläggningarna, utan mest kommenterat detaljer i hur det görs. Flytten och anläggningarna görs av miljöskäl eftersom dagvatten från delar av Arlandas banor inte renas ordentligt för tillfället. Halmsjöbäcken kommer att läggas längs med väg 273.
Det är framförallt för att kunna ta hand om föroreningar från medlen som används för halkbekämpning och avisning av flygplan som åtgärderna ska genomföras.