Kritik mot föreslaget köpcentrum
Planerna på ett nytt köpcentrum i Fullerö väcker debatt. Ökade utsläpp och en ökad biltrafik är en del av kritiken som kom fram på socialdemokraternas hearing i Missionskyrkan i Uppsala.
Socialdemokraten Erik Pelling inledde därför med att berätta om bakgrunden till förslaget. Därefter fortsatte forskaren Lena Smidfelt Rosqvist från företaget Trivector traffic.
- Externa affärsetableringar ökar trafiken och utsläppen, så är det bara, konstaterade hon.
Med flera år som doktorand vid Lunds tekniska högskola underbyggde hon påståendet. Hon berättade att levnadsstandarden i Sverige är för hög för att avståndet ska ha betydelse när vi väljer var vi ska handla.
- Vi åker till den affären som har den godaste marmeladen eller just de gympaskorna som barnen vill ha.
Lena Smidfelt Rosqvist berättade att bensinen kan kosta nästan 50 kronor per liter om några år. Samhällsplaneringen kommer därför att få en allt större betydelse i framtiden.
Stadsbyggnadsforskaren Jerker Söderlind hade samma åsikt. Han tog upp hur vi efterfrågar innerstadsmiljö där trafik, affärer och bostäder är integrerade. Köpcentrum utanför stadskärnan delar upp staden i bubblor. Hans förslag var i stället att dra bilvägar genom samhällen och därmed återanvända den befintliga infrastrukturen.
Att det varje dygn passerar 45 000 bilar på Sveavägen i Stockholm ger ett flöde av människor. Trafiken är inget problem utan främjar handeln i Stockholms innerstad. Samma sak vill han se i andra städer.
- Skulle några av mina elever på KTH presentera Fulleröförslaget skulle de direkt få underkänt, sade Jerker Söderlind.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!