Den 1 oktober minskade Uppsala Parkerings AB antalet företag som får erbjuda mobila betalparkeringslösningar från fem till två i Uppsala. Målet var att förenkla för konsumenterna.
– Det har varit svårt att veta vem man ska välja när vi haft fem stycken. Nu kommer det bli lättare, sa Lennart Johansson, vd för Uppsala parkerings AB.
Easy Park förlorade den offentliga upphandlingen och eftersom att flera företag lämnade in liknande förslag avgjordes upphandlingen med hjälp av lottdragning.
– Vårt förslag var så pass likvärdigt med åtminstone två andra att det blev en lottdragning eftersom Uppsala valt att begränsa utbudet till enbart två leverantörer. Man kan fundera hur bra det är att använda sig av lottdragning, säger Johan Birgersson, koncernchef på Easy Park.
Nu riktar han kritik mot Uppsala Parkerings AB:s beslut att dra ned på leverantörer av mobila betaltjänster.
– Frågan är för vem man gör den här reduceringen av valmöjligheter. Jag funderar över vad man ville åstadkomma från kommunens sida. Vad var syftet med att begränsa valmöjligheterna för medborgarna? frågar sig Johan Birgersson.
Han tycker att det hade varit bättre om alla fem leverantörer fått få vara kvar i Uppsala.
– I en sådan konkurrens drivs innovation. Flera av våra kunder säger sig vilja fortsätta med vår tjänst och vi känner att vi inte har någon bra förklaring till varför de inte får det, säger Johan Birgersson.
Enligt Johan Birgersson var Easy Park den populäraste av de fem leverantörerna som fanns i Uppsala innan 1 oktober. Över 100 000 personer använde sig av deras app.
– Vi är inte nöjda med det här och inte heller de som använt vår tjänst under många år, säger Johan Birgersson och fortsätter:
– Vi vill att man från politiskt håll reflekterar över om det verkligen är det här man vill åstadkomma.
Rickard Malmström (MP) är ordförande i Uppsala Parkerings AB:s styrelse. Han tror att två leverantörer är bättre än fem. Han lyfter fram tydlighet som en anledning till att man valde att byta och att det ska bli billigare för kunden.
– Tidigare fanns det ingen vilja hos operatörerna att hålla nere kostnaderna. Det behövdes en upphandling för detta. Nu är det inte bara billigare. Det är dessutom kostnadsneutralt, vilket innebär att det inte finns någon avgift utöver själva parkeringskostnaden, säger han.
Brukar man avgöra upphandlingar med lottdragning?
– Det är så det går till enligt lagen om offentlig upphandlig (LOU) när två anbud är likvärdiga.