Enligt Arbetarskyddstyrelsens föreskrifter ska det finnas ett planerat och ordnad krisstöd på varje arbetsplats. Men för att detta ska fungera bra när det verkligen behövs måste krisgrupperna vara utbildade. Psykologiska insikter och en förmåga att handla effektivt är a och o.
Regina Birkehorn har utvecklat Head On-metoden. Det är en patenterad metod för krishantering. Det hörs på namnet att det är en enkel och praktisk metod - Head On.
– Det handlar om psykologi som är tillgänglig för gemene man. Språk och begrepp är inte svåra, säger Regina Birkehorn.
Det krävs inga förkunskaper i psykologi för den som begagnar metoden. Att metoden är patenterad betyder att endast Crisos AB kan ge utbildning i den. Utbildningarna är ettåriga och genomförs i fyra steg.
Hennes make Lars-Göran B Karlsen är marknadschef. Han har också en yrkesbakgrund inom området kris och säkerhet. Han har arbetat för Esselte och IBM. Erfarenheterna som polis i elva år i Uppsala och Stockholm har också givit honom kunskaper som är bra att ha när det gäller krishantering i händelse av brott och olyckor.
Allt detta med krispsykologi började med att Regina Birkehorn på 1990-talet drev familjehem där hon tog hand om barn från dysfunktionella familjer. Hon fick insikt i barns sätt att fungera och tänka. Hon utvecklade metoder för att få dem att hantera sin livsituation och frigöra sig från det ok som tynger ett barn som kommer från familjer där det förekommer missbruk och misshandel.
Hon började skriva böcker i ämnet och bildade firman Naudiz 1997 för att arbeta professionellt med att lära ut sin krishanteringsmetod. Hon har även anlitats av det svenska flygvapnet. Ibland reser hon till Norge för att utbilda och föreläsa om Head On-metoden för norska militärer.
– Det norska försvaret har kommit längre än den svenska när det gäller krishantering, konstaterar Regina Birkehorn.
Det senaste är nu alltså att företaget lanserar en app för hotellsäkerhet.
– Meningen är att den ska vara ett stöd för krisgruppernas medlemmar. Fördelen är att de alltid har stödet med sig oavsett var de befinner sig, säger Lars-Göran B Karlsen.
Stora hotell har många människor att ta hand om när något ovälkommet inträffar. Det kan vara en brand, ett rån, ett bombhot, ett självmord på ett rum eller rentav ett medieuppbåd i samband någon skandalhistoria. Negativ medieexponering är sällan bra för ett varumärke.
– Nej, då kan det verkligen bli fråga om krishantering, säger Regina Birkehorn.
Scandic Hotell är en stor kund till Crisos AB och därför blev det så att Crisos utvecklade en app just för krisgrupper på hotell, en tämlig nischad marknad. Men eftersom appar säljs individuellt till varje mobil, och hela världen är en potentiell marknad, kan det ändå vara en bra affär.
Appen kostar 290 kronor och finns för både Iphone och Android.