Sedan 2013 ska man enligt lag ha vinterdäck fram till den 31 mars, för att sedan ha bytt från dubbdäck senast den 15 april. Polisen kan däremot avgöra ifall vinterväglag råder efter den 15 april och då meddela att dubbdäcken kan vara kvar.
Ofta leder dock den korta perioden för att byta däck till hög arbetsbelastning för serviceverkstädernas personal.
I veckan snöar det också igen i Uppsala, vilket leder till ytterligare stress.
– Det är en del kunder som har bytt tillbaka till vinterdäck igen, vilket skapar merarbete för oss. Sedan är det också många som avbokar sina tider, vilket resulterar i att vi kommer få ännu mer att göra nästa vecka, säger Roger Gustafsson, vd på Rogers däck i Uppsala.
Han menar att det är svårt för personalen att få klart allt i tid och att situationen är ansträngd.
– Det är en utmaning att hinna med allt redan som det är, och vädret gör det ju inte bättre. Risken är ju att det går ut över kunderna, så man får hoppas på att polisen har överseende, säger han.
Maria Rosander, trafiksamordnare på polisen i Uppsala, menar att man kan ha överseende i vissa fall men att det i det stora hela är däckfirmornas ansvar att hinna i tid.
– Det är klart att man förstår att det är stressigt, men samtidigt så är det ju så det ser ut och då är det upp till dem att lösa problemet, säger hon.
När vädret ställer till det, så som det till exempel gör nu, menar hon dock att de ser på saken olika beroende på vilken trafiksituation som har uppstått.
– Vi åker ju inte ut enbart för att bötfälla folk som har varit tidigt ute med att byta däck, det har vi inget ändamål för. Men om man däremot råkar ut för en olycka så är det klart att vi tar med det i bedömningen, säger hon.
Däckspecialisternas Riksförbund menar att flera däckfirmor har gått ihop för att försöka ändra den korta tidsperioden för däckbyte.
– Beslutet är ju taget ur en miljösynpunkt, och det finns absolut bra saker med det. Däremot finns det många aspekter som är värda att se över, säger Fredrik Ardefors, vd.
De vill att regeringen ska se över beslutet, med tanke på att Sverige är ett avlångt land med varierande väder och väglag.
– Vi önskar att regeringen ser över möjligheten till att lagen anpassas efter de faktiska förhållanden vi lever under i Sverige, säger han.