Vad ska vi äta till middag? Lika inspirerande som den frågan är för somliga, lika stressande är den för andra. Maten ska helst vara varierad, god, vällagad, lättlagad och, framför allt, snabblagad. Och samtidigt ska den vara billig. Och det finns hjälp att få. Konkurrensen om middagskunderna är hård och livsmedelsbutiker och matkasseföretag vill inget hellre än att värva återkommande kunder för inköp av middagsmaten.
Hemköp lockar med snabblagat i reklamen och Ica erbjuder sitt billiga veckan-koncept med recept för vardagsmiddagar samt matkassar för avhämtning.
– Vi har provat det här i ett år nu och intresset är ganska stort. Vi har drygt 100 kunder som hämtar matkassar hos oss en gång i veckan, säger Johan Wendin, butikschef på Ica Kvantum i Gränby centrum i Uppsala.
Enligt Johan Wendin är kunderna nöjda, men efterfrågar ännu mer hjälp.
– Ska man bli riktigt stor som matkasseleverantör så krävs det hemkörning. Vi håller på att testa det nu fram till midsommar, säger han.
På Coop i Boländerna provar man just nu en annan tidssparande idé, veckans sparpaket, där ingredienser och recept för fyra vardagsmiddagar för fyra personer finns samlade på ett ställe i butiken. Man handlar, bär hem och lagar alltså maten själv, men man slipper tänka.
– Vi vet att tidsbristen är en jobbig sak att hantera för många familjer. Vad man ska äta till middag är ett evigt dilemma. Att få all mat samlad på ett ställe är praktiskt, det sparar tid då man slipper springa runt i hela butiken, säger Johan Törnqvist på Coop Marknad, som är mannen bakom idén.
Ulrika Löfroos, som i dag är på Coop i Boländerna och handlar är negativ till trenden med middagshjälp.
– Jag tycker absolut inte om det här. För det första tycker jag inte om inställningen att alla ska ha bråttom och att maten är ett nödvändigt ont och dessutom tycker jag inte att det ser inbjudande ut. Jag vill ha dofter och färger när jag köper mat, säger hon.
Magdalena Lähr är också här handlar mat med sin dotter, Wilma Lähr.
– Det vore väl bra med middagshjälp, men vi har mycket allergier i familjen, såsom gluten- och laktosintolerans så vi måste ändå tänka ett steg till och ändå gå ett varv i butiken för att hitta rätt varor, säger hon.
Familjen Lähr äter nästan all sin mat hemma och så gör 98,5 procent av Uppsalaborna enligt en kundundersökning gjord av Hemköp. Uppsala ligger därmed i topp bland de städer i Sverige som var med i undersökningen.
Vi köper livsmedel för 250 miljarder kronor per år och alla aktörer på marknaden vill ha en så stor bit som möjligt av kakan. Mathandeln på nätet utgör ännu bara 1 procent av den totala livsmedelshandeln, men 2011 ökade omsättningen för matköp på nätet med 40 procent enligt en ny rapport från Svensk Handel.
– Vi märker tydligt av att allt fler köper matkassar på nätet. Konkurrensen blir allt hårdare. Men vi ser också att kunderna behöver flera olika alternativ som kompletterar varandra, säger Johan Törnqvist.
Enligt samma rapport kan allt fler tänka sig att köpa middagsmaten på nätet under kommande år, både vad det gäller blandade matkassar från vanliga livsmedelsbutiker och mat från matkasseleverantörer med ingredienser för färdigkomponerade middagar för veckan.
Den första matkasseleverantören med färdigkomponerade middagar var Middagsfrid som startades 2007 av Kicki Theander.
– Under ett års tid var vi ensamma på marknaden, men sedan började konkurrenter dyka upp. I dag är konkurrensen är stenhård. Det är en ständig kamp om kunderna, säger hon.
I Uppsala har man kunnat köpa tjänsten med hemlevererade matkassar sedan 2008 och enligt Kicki Theander är intresset stort här. Att man väljer matkasse tror hon handlar om att man vill slippa lägga tid och energi på att planera middagen.
– Att laga mat tror jag att folk kan tänka sig. Och även att bära hem mat. Däremot vill man inte planera. Det är otroligt många som går in i en matbutik utan att veta vad man ska laga för mat, säger hon.
I dag finns det cirka femtio matkasseföretag i Sverige. Kicki Theander upplever att kulmen nåddes i höstas när det gäller konkurrens.
– Jag tror att det kommer att bli en viss utslagning i år. Det är lätt att komma i gång som matkasseleverantör men det är svårt att bygga volym, säger hon.