UNT har rapporterat om Trafikverkets förslag till infrastruktursplan, som var en besvikelse för många aktörer i Uppsala. Förslaget är nu ute på remiss, och i sitt remissvar är Uppsala kommun mycket kritiska.
– Vi är besvikna på Trafikverket och är oroliga att deras beslut också ska bli regeringens beslut, säger Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.
Enligt fyrspårsavtalet har staten lovat att finansiera två nya spår mellan Uppsala och Stockholm i gengäld mot att Uppsala bland annat bygger 33 000 nya bostäder, varav 21 500 i Sydöstra staden.
Enligt ursprungsavtalet ska fyrspåret vara klart till 2032–2034. Men den planen håller inte om regeringen går på Trafikverkets förslag. I så fall väntas merparten av finansieringen dröja till 2033, flera år efter 2026 då bygget var tänkt att starta.
– Om inte tidsplanen följs faller hela idén med avtalet, tanken är att alla satsningarna ska komma ungefär samtidigt för att få mer pang för pengarna.
Och vad händer då med bostäderna och Sydöstra staden?
– Det är för tidigt att säga, men om staten bryter mot avtalet så är vi inte bundna av våra antaganden. Däremot försvinner inte behovet att bygga. Vi kan påbörja byggandet ändå, fast på andra sätt och med sämre förutsättningar.
Regeringen tar beslut i frågan i slutet maj eller början på juni.