Kräver extrabussar för elever: "Jättedåligt"

UL borde sätta in extrabussar på sträckor där många skolelever åker. Det menar Uppsalabon Ulrika König, efter att sonens buss varit full vid flera avgångar.

Ulrika König är kritisk till att extrabussar inte har satts in.

Ulrika König är kritisk till att extrabussar inte har satts in.

Foto: Emma Åhman

Uppsala2020-08-24 09:00

Slut på semester och skolstart – då ökar antalet resenärer i kollektivtrafiken. Ulrika König bor med sin familj i Lugnet. Därifrån tar två av barnen nu bussen till Lundellska skolan respektive Rosendalsgymnasiet.

För att ta sig till Lundellska tar sonen, precis som många andra skolelever från Sävjaområdet, buss 31 till Sunnersta för byte. Men på flera avgångar har det varit fullt med folk, något som även kommentarer på UL:s Facebooksida vittnar om.

undefined
"Proppfull". Så beskriver Ulrika König en av avgångarna med buss 31 sedan skolstarten.

Riktlinjerna säger att bussarna bara ska fyllas till hälften. Därefter ska de skyltas om och kunna köra förbi hållplatser. Men Ulrika König frågar sig hur det ska fungera i praktiken.

– Bussen går en gång i halvtimmen så det blir en ganska lång försening för den som ska vänta. Det kan också vara svårt för yngre barn att avgöra, säger hon.

UL borde ha haft koll på flödena redan innan skolstarten och satt in extra bussar just i rusningstid, menar hon. Att cykla är ett alternativ, men inte alla har den möjligheten.

– Det är jättedåligt att UL inte har planerat bättre. Det här är början på linjen så de som åker har alla långt till skolan, säger Ulrika König.

undefined
Buss 31 går mellan Sävja och Gottsunda. Många elever från Sävja/Vilan tar den bussen för att komma till Engelska skolan.

På kollektivtrafikbolaget följs nu antalet resenärer noga. Stadsbussarna har klarat sig relativt väl, medan det har varit mer folk på Upptåget och regionbussarna.

– Vi har dagliga avstämningar och utarbetar en plan för att se om det finns några linjer eller stråk som vi kan förstärka, säger Helena Klange, UL:s presschef.

På skolbussarna vet UL på förhand hur många som åker, men det är svårare när det gäller de elever som har skolkort på stadsbussarna. Dessutom finns inte så många extra bussar eller busschaufförer att tillgå.

– Vad man kanske inte tänker på är att det är en skattefinansierad verksamhet där det finns en begränsning i antal fordon och förare. Det är ens personliga ansvar att vänta på att det kommer en ny buss om den första är full, säger Helena Klange.

undefined
Extra bussar borde kunna sättas in i rusningstid, tycker Ulrika König.

Barn ska alltid få åka med bussen, oavsett antalet resenärer. Det är UL:s vanliga regel, som gäller även nu.

– Det blir en avvägning men generellt har vi alltid hållningen att minderåriga barn utan sällskap ska få åka med, även om bussen är skyltad full, säger Helena Klange.

UL:s allmänna rekommendation är att i möjligaste mån undvika att åka kollektivt. Uppsala kommun har också gått ut med en kampanj för att få elever att cykla till skolan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!