Kräver betalt utan att leverera fiber

De boende i Dalby är några av de som fått vänta länge på sin fiber. Nu kräver IP-Only pengar av de som vill hoppa av, trots att avtalen inte längre gäller.

IP-Only har sitt huvudkontor i Uppsala men verkar i hela Sverige.

IP-Only har sitt huvudkontor i Uppsala men verkar i hela Sverige.

Foto: Niklas Skeri

Uppsala2019-05-10 08:00

För drygt två år sedan tecknade IP-Only avtal om att installera fiber till ett antal fastighetsägare kring Dalby, sydväst om Uppsala. Någon fiber har dock inte installerats. Några av fastighetsägarna har hunnit flytta och vill nu hoppa av sina avtal, men krävs ändå på en avgift på 6 900 kronor för att IP-Only ska annullera beställningen, trots att avtalet som kunderna skrivit under endast gäller i 24 månader.

– Det har inte på något sätt motiverat vilka kostnader de skulle ha haft, säger Robert Persson, en av de som tecknade sig, men nu inte längre är intresserad.

Hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, hopar sig liknande fall. Sedan mitten av november har det kommit in drygt 100 anmälningar mot IP-Only. Många av dem handlar om fall där kunderna vill hoppa av efter att 24-månaders-fristen gått ut.

Ärendegången är densamma: IP-Only drar tillbaka kravet för de kunder som klagat hos ARN, som då skriver av fallet utan att fatta något beslut.

Hos Telekområdgivarna, som hjälper konsumenter som har problem med leverantörer av bland annat bredband, är tillvägagångssättet väl känt.

– Vi har också sett att konsumenterna får rätt utan att det prövas i sak. Man kan bara spekulera i varför det är så. Men det gör att det de facto inte finns någon praxis på området eftersom fallen inte prövas, säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna.

Han tror dock att det är svårt för IP-Only att framgångsrikt hävda att de har rätt att ta ut en avgift efter 24 månader.

– Står det i avtalet att det gäller i 24 månader har vi svårt att tro att man som konsument kan krävas på betalning efter det. Om det skulle vara möjligt skulle man behöva skriva avtalsvillkoren på ett sådant sätt att de uppfattas som oskäliga, säger Mattias Grafström.

Ingen representant för IP-Only vill ställa upp på en intervju. "Likt andra aktörer i branschen har vi haft utmaningar med övergången från att bygga fiber i tätort till en mer komplex landsbygdsutbyggnad, med bland annat långsamma tillståndsprocesser och stundtals långdragna markavtalsförhandlingar", skriver Niklas Karnhill, presschef på IP-Only i ett mejl.

Enligt Inger Guntenberg, presskontakt på Telia, har det aldrig inträffat att Telia inte kunnat leverera fiber inom 24 månader efter att man skrivit kontrakt.

– Vi tecknar inga avtal innan vi har alla grävtillstånd klara, säger hon.

LÄS MER: IP-Only: Det kan dra ut på tiden

LÄS MER: Över tre års väntan på fiber

LÄS MER: Lång väntan på fiber i Luthagen

LÄS MER: Växande missnöje med fiberbolag

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!