Kräver akutåtgärder – för att minska trafikkaoset

Pausa dubbdäcksförbudet på Kungsgatan och ta bort körförbudet på Islandsbron. Det är några politiska förslag för att förbättra framkomligheten under kommande år med stora vägarbeten i Uppsala. Och mer stök i trafiken väntas.

Väderkvarnsgatan i december, när den stängdes av mellan Vaksalagatan och Råbyvägen. Här ska kommunen bygga gång- och cykelväg, cykelparkering och planteringar. Gatan ska vara avstängd till september 2025.

Väderkvarnsgatan i december, när den stängdes av mellan Vaksalagatan och Råbyvägen. Här ska kommunen bygga gång- och cykelväg, cykelparkering och planteringar. Gatan ska vara avstängd till september 2025.

Foto: Isak Olsson

Uppsala2025-01-29 05:00

Det är minst sagt rörigt i Uppsalatrafiken just nu – med ett 20-tal pågående större vägarbeten och trafikomläggningar.

I centrala staden är delar av Väderkvarnsgatan avstängd för bygget av nya cykelbanor. I samma område är också två av järnvägsövergångarna avstängda för bygget av nya tunnlar under järnvägsspåren. Och på exempelvis Dag Hammarskjölds väg leds trafiken om på grund av förberedelsearbete inför spårvägsbygget.

– Väderkvarnsgatan är ett riktigt haveri, säger oppositionsrådet Therez Almerfors (M).

undefined
Therez Almerfors (M), kommunalråd.

På kommunfullmäktige tidigare i veckan krävde hon svar på flera frågor om framkomligheten i stan. Bland annat: Hade kommunen kunnat göra något annorlunda för att undvika den röriga trafiksituationen?

– Trafiksituationen är väldigt ansträngd och det drabbar Uppsalaborna hårt. Folk drar sig för att åka in till stan. Vi kommer inte ha några butiker kvar i city om inte situationen blir bättre. Jag har aldrig varit med om att så många Uppsalabor har hört av sig till mig. Det här är den enskilt viktigaste frågan just nu, säger Therez Almerfors.

Hon lägger stort ansvar på det politiska styret (S, V, MP).

– Det finns många konkreta exempel på hur man kan underlätta för Uppsalaborna. Man skulle exempelvis kunna ta bort dubbdäcksförbudet på Kungsgatan under tiden det är så stökigt i närområdet.

undefined
Stefan Hanna (UP), kommunalråd.

Moderaterna har föreslagit att genomfartsförbudet på Kungsgatan tas bort medan vägarbetena pågår. Det kräver också Utvecklingspartiet demokraterna, säger gruppledaren Stefan Hanna (UP). Han vill även öppna upp Islandsbron, som stängde för trafik efter att nya Tullgarnsbron blev klar.

– Nu krävs att man tänker utanför boxen och hittar sätt för att lösa den här situationen. Styret måste skärpa till sig och ta det här på allvar, säger han.

Att göra undantag under byggtiden är en sak man "absolut kan diskutera", svarar Rafael Waters (S), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

Enligt honom finns det flera förklaringar till att så många vägarbeten sker parallellt. Att exempelvis tunnlarna under järnvägen byggs nu beror på att Trafikverkets projekt försenats. Kommunen har väntat på att bygget ska dra igång sedan avtalet skrevs 2014. Arbetet på Väderkvarnsgatan blev försenat för att politikerna inte kunde komma överens.

undefined
Väderkvarnsgatan försenades på grund av politisk osämja, enligt Rafael Waters (S).

– Väntar vi några år till med det bygget, kommer det att krocka med ombyggnaden av Resecentrum. Och om vi väntar till Resecentrum är klart kommer arbetena att krocka med spårvägsbygget och då är vi redan inne på 2030-talet. Saker måste helt enkelt göras samtidigt.

Vad säger du själv om trafiksituationen just nu?

– Bra utifrån förutsättningarna. Det är alltid lite stökigt i början när man gör en förändring, men det är en vanesak.

Han medger dock att kommunen borde bli bättre på att skylta.

– Vi är inte så bra på att informera som vi borde vara. Det skapar en osäkerhet. Vi är dåliga på att berätta vad vi gör, varför vi gör det och under vilken tidsperiod arbetet kommer pågå. Det skapar en osäkerhet.

undefined
Rafael Waters (S) är ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden.

Kommer ni att bättra er där då?

– Absolut, det är en prioriterad fråga för mig, säger Rafael Waters.

Mer byggstök väntas i trafiken kommande år. Just nu sker förberedelser och ledningsflyttar under marken inför att spårvägen ska byggas. Redan 2029 ska spårvagnarna börja rulla genom Uppsala, så inom kort drar själva bygget av rälshållplatser också igång.

Om du blickar framåt, blir trafiksituationen bättre eller sämre?

– Det kommer ske andra arbeten framöver, men jag hoppas att det inte ska överlappa lika mycket, säger Rafael Waters.

undefined
Järnvägsvergångarna vid S:t Persgatan och S:t Olofsgatan stängdes av i november 2024 och kommer vara avstängda fram till 2027.

Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande och Uppsalas högsta politiker, konstaterar att vi ser en ketchupeffekt med flera byggprojekt som diskuterats länge och nu händer på samma gång.

– Jobb skapas och investeringar görs, vilket är helt fantastiskt. En nackdel är att det blir besvärligt under byggperioden, säger han.

undefined
Erik Pelling (S), kommunstyrelsens ordförande.

Vad kan styret göra?

– Vi måste hitta fler lösningar för att göra den här perioden så smidig som möjligt, och det arbetet pågår. Men det kommer inte gå att trolla bort en komplicerad trafiksituation. Då skulle vi behöva ställa in byggarbeten och det är ett värre alternativ.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!