Efter snart fem år av missnöje med snöröjningen i Uppsala är det dags för kommunen att upphandla om ett nytt kontrakt. I veckan skickades ett nytt förfrågningsunderlag inför upphandling av snöröjning och i det görs nu en del förändringar för att förbättra vinterväghållningen.
Bland annat kommer tiden för hur många timmar entreprenören har på sig att halkbekämpa och ploga att förkortas på vissa gator som stora så kallade entrévägar in till större bostadsområden.
Den största skillnaden i det nya förfrågningsunderlaget gäller dock gång- och cykelvägar. Från att det tidigare funnits två klasser är de nu indelade i tre, med den nya klassen ”högt prioriterade”.
– Vi vill höja standarden för att det ska fungera bättre. Insatstiden blir kortare och det gör att man längs stomlinjerna ska kunna ta sig fram på ett bättre sätt. Det stämmer överens med den policyn som politikerna har tagit fram, säger Jan-Olof Hasselborn, projektledare för vinterväghållningen i Uppsala kommun.
Några av de högprioriterade cykelbanorna blir stomlinjer som går mellan centrum och Årsta, Gottsunda, Sävja, Gamla Uppsala respektive Stenhagen. Sedan länge pågår en tvist mellan Uppsala kommun och den nuvarande entreprenören Markona. Ett av problemen kommunen tidigare har pekat på är att gång- och cykelvägar i dag inte plogas fullt ut.
– Normalfallet kräver att man plogar mer än ett drag, det är samma om du sandar, man behöver köra mer än en gång, säger Jan-Olof Hasselborn.
Medan Markonas vd Maria Andersson anser att kontraktet inte är tillräckligt tydligt, tycker kommunens representanter att allt är glasklart. Trots det har alltså en rad förtydliganden gjorts i det nya underlaget, men Jan-Olof Hasselborn står fast vid att det gamla är tydligt nog.
– Det har varit en del som ifrågasatt, nu gör vi ett förtydligande. Ju tydligare förfrågningsunderlag vi har desto bättre anbud kan vi få, säger han.
Något som fortfarande kan tolkas som otydligt är isrivning. Varken i den nya eller gamla tabellen framgår mer specifikt när isen ska tas bort, endast ”vid ojämnheter”.
– Det är en bedömning man gör från fall till fall. Vi har inte sagt något centimetermått, men väglaget ska vara så pass att vägen ska vara framkomlig och farbar.
Den 18 april ska alla anbud ha kommit in till kommunen för de företag som vill vara med och slåss om det nya snöröjningskontraktet. Det nuvarande kontraktet gäller till och med juni då det nya tar vid direkt.