Krävde nackstöd - får rätt i ARN

En soffköpare i Uppsala fick inte med några nackstöd i sin möbelleverans. Nu får hon rätt till nackstöden, enligt ett beslut i Allmänna reklamationsnämnden.

Foto: Magnus Hjalmarson Neideman / SvD / TT

Uppsala2016-08-16 20:50

Uppsalabon hittade en soffa på nätet i januari i år och bestämde sig för att slå till. Ett par veckor senare levererades soffan tillsammans med en pall, som också fanns med på annonsbilden som visades på möbelföretagets säljsida. Med på bilden var även två nackstöd, men de följde inte med de övriga varorna hem till köparen.

Uppsalabon krävde då att företaget skulle komplettera hennes köp med nackstöden, vilket företaget vägrade. Möbelsäljaren menade att stöden inte ingick i priset och att annonsbilden även visade andra varor som inte hörde till köpet, som kuddar, täcke och en matta.

Köparen anmälde då företaget till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, där hon fick rätt. ARN menade att om inte stöden ingick i priset så borde det ha framgått tydligare och rekommenderar möbelsäljaren att leverera två nackskydd till köparen.

I sitt beslut påpekar nämnden också att det är företaget, och inte kunden, som ansvarar för att otydliga avtalsvillkor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!