Orsaken till kravet är förekomsten av hot och våld mot förarna i samband med biljettkontroller. Fackförbundet har anmält ärendet till Gamla Uppsala Buss, som har ansvar för stadsbussarna.
Bolagets vd, Jonas Skovgaard, efterlyser en bättre kultur bland busspassagerarna.
- Naturligtvis ska man inte utsättas för våld och hot på sitt jobb. Jag tycker att man ska göra rätt för sig när man åker med våra bussar och visa upp en giltig biljett. Det är ett effektivt sätt istället för kontrollanter. För att ta bort viseringen krävs både ny teknik och en annan vana hos passagerare, säger Jonas Skovgaard.
Han menar att biljettviseringen är ett viktigt uppdrag som bolaget fått av kollektivtrafiknämnden.
– Om man inte har biljettkontroller, blir bussen en värmestuga då? Man måste tänka till lite på viseringskravet och situationen på bussen, säger han.
Kommunals skyddsombud hävdar att dagens regelverk kan starta en konflikt mellan passagerare och förare.
– De regler som finns i dag är att vi ska påpeka för passagerarna att de inte har giltig biljett och att det kan bli kostsamt. Men redan där har vi en konflikt som kan utvecklas till otäcka situationer, säger Jan Morén till SVT Nyheter.
Skovgaard hävdar däremot att antalet incidenter minskat sedan i början av året.
- Vi gjorde en rutinförändring i samband med ombordstigning på bussen i februari, sedan har incidenterna i princip försvunnit, säger Jonas Skovgaard.
Om det uppstår en incident finns det god beredskap uppger han.
– En fördel med stadsbussarna är att om det uppstår incidenter på bussen har vi både vakter och en trafikledningsbil snabbt tillgängliga. Detta skapar trygghet för både passagerare och förare, säger Jonas Skovgaard.