Att ägna sig åt mobiltelefonen bakom ratten kan få ödesdigra konsekvenser. Nyligen körde chauffören Jorge Espinoza långtradare genom den nordamerikanska öknen. Medan han framförde sitt enorma fordon tittade han också på bilder på halvnakna tjejer samt surfade runt på eskort- och porrsidor på sin mobiltelefon. Det skulle han inte ha gjort.
Färden slutade med att han körde över tre polisbilar och krockade med två brandbilar. En polis avled i olyckan som fångades på film och spreds över världen.
Filmen kan ses som en övertydlig påminnelse om varför det behövs regler för mobilanvändande i trafiken. I de flesta europeiska länder är det också förbjudet att använda telefonen i bilen utan handsfree. De enda undantagen är Serbien, Albanien, Moldavien, Malta och – Sverige.
Från och med 1 december skärps emellertid reglerna även här: ”Vid färd på väg med motordrivet fordon får förare ägna sig åt aktiviteter såsom användande av mobiltelefon och annan kommunikationsutrustning endast om det inte inverkar menligt på framförandet av fordonet”, står det i den uppdaterade trafikförordningen.
Frågan är bara vad som menas med ”menlig inverkan”.
- Det som inverkar menligt på körningen kan till exempel vara att man skickar ett SMS, fixar med Spotifylistor eller kollar Facebook medan man kör, säger Hans Yngve Berg, trafiksäkerhetsanalytiker på väg- och järnvägsavdelningen på Transportstyrelsen.
Målet med de skärpta kraven är att vägleda och uppmuntra trafikanter att använda mobiler och andra elektroniska prylar med förnuft, inte att förbjuda mobilanvändning i bilen helt och hållet.
- Det här tyder på att man har tänkt på ett modernt sätt. Behovet av sådan här teknik kommer bara att öka framöver och det finns också fördelar med att vara uppkopplad i bilen. Om vi dessutom får autonom körning i framtiden så kommer sådan här teknik att vara mycket viktig.
Vad är autonom körning?
- Det innebär att bilen kör av sig själv medan föraren kan ägna sig åt annat. Det finns en hel del forskning kring sådana lösningar, berättar Hans Yngve Berg.
De som får till uppgift att upptäcka och beivra eventuella brott mot de nya reglerna är trafikpoliserna och för dem kan det förstås bli en grannlaga uppgift att bedöma vilket sorts mobilbeteende som kan inverka menligt på körningen.
- Trafikförordningen är luddigt formulerad i det här fallet. Det kan bli svårt att avgöra om det är mobilanvändandet eller något annat som har påverkat körbeteendet. Det blir en bedömningsfråga och det är i rätten som gränserna måste förtydligas, säger Michael Gustafson, biträdande avdelningschef vid trafikpolisen i Uppsala.
Han påpekar samtidigt att polisen sedan tidigare har kunnat beivra dem som har kört vårdslöst, med eller utan mobilen i knäet.
- Om någon sitter framför ratten och tittar ner på mobilen medan han eller hon kör så kan det ju leda till vårdslöshet i trafik, eller att man har framkallat fara för annan.
Att yrkeschaufförer sitter och tittar på filmer medan de kör, som i fallet med den vårdslöse Jorge Espinoza i Arizona, är inte så vanligt, tror Michael Gustafson.
- Men jag har ju hört talas om busschaufförer som har skrivit SMS och tittat på filmklipp medan de har kört. Några av dem har dock friats i domstol.