Krav på bättre trafikmiljö för cyklister
Satsa på cykeltrafiken! Det uppmanar studentkårerna vid Uppsala universitet och Sveriges lantbruksuniversitet i en rapport som främst vänder sig till beslutsfattare i Uppsala kommun. Det återstår massor att göra för att Uppsala ska kunna bli en riktigt bra cykelstad, säger Karolina Larfors, ordförande vid Uppsala studentkår.
— Korsningen utanför Carolina Rediviva i Uppsala är svår nog för bilister att ta sig igenom. När det sedan kommer cyklister blir det inte lättare, säger Pär Zetterström på Uppsala studentkår.
Foto: Staffan Claesson
I undersökningen har studieråd och enskilda studenter lämnat förslag på hur de tycker att trafiksituationen kan förbättras.
Synpunkterna har främst handlat om behovet av fler cykelbanor. Studenterna vill slippa trängas med bilar. Cykelbanorna ska främst finnas där man som student rör sig dagligen, det vill säga mellan studentbostadsområdena och institutionerna. Man vill även ha bättre överfarter i korsningar — gärna planskilda.
Fyrisån ett hinder
Det konstateras också att det är svårt att ta sig genom stan i östvästlig riktning.
— Ån ligger som ett hinder och trafiken stockas vid Islandsbron. Det skulle finnas cykeltunnlar under Centralstationen, Kungsgatan eller järnvägen, tyckte några i undersökningen, säger Pär Zetterberg, handläggare vid studentkåren och den som sammanställt rapporten.
Rapporten har skickats till kommunalråden och den kommer att följas upp med samtal mellan studentkårerna och kommunalråden samt tjänstemän på kommunen.
— Det finns redan ett förslag till förändringar i trafikmiljön från kommunen, i en översiktsplan som ska klubbas i juni. Vi hoppas hinna få med våra förslag till dess, säger Pär Zetterberg.
Småändringar
Det problem som finns i dag, med de förändringar i trafikmiljön som faktiskt görs, är att det bara rör sig om småändringar i stället för att göra något fullt ut, tycker Pär Zetterberg.
— Ta bara Norbyvägen och de cykelbanor som finns, fast bara bitvis i stället för hela vägen, säger han.
Karolina Larfors tror att studenterna som grupp skulle kunna rannsaka sig själva lite mer.
— Som kommuninvånare kan man visserligen kräva en bra trafikmiljö, men man måste också inse att man är en del av trafiken, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!