KD kräver ordförandes avgång efter SJ:s besked

Kristdemokraterna kräver att Jenny Lundström (MP) ska avgå. ”Passiviteten efter SJ:s besked är oacceptabel”, anser Björn-Owe Björk (KD). Jenny Lundström nekar till anklagelserna.

"Trafiknämndens ordförande har valt att avvakta och enbart förlita sig på att Mälardalstrafik skulle lösa situationen. Denna passivitet är oacceptabel", säger Björn-Owe Björk (KD) oppositionsråd i Region Uppsala.

"Trafiknämndens ordförande har valt att avvakta och enbart förlita sig på att Mälardalstrafik skulle lösa situationen. Denna passivitet är oacceptabel", säger Björn-Owe Björk (KD) oppositionsråd i Region Uppsala.

Foto: Maria Hedenlund

Uppsala2024-09-22 21:19

Nyheten i korthet

  • KD kräver att Jenny Lundström (MP), ordförande för regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, ska avgå efter att SJ meddelat att de tänker lägga ner all sin trafik mellan Stockholm och Uppsala.
  • KD anklagar Lundström för passivitet och anser att hon borde ha agerat direkt för att säkra lösningar för att upprätthålla trafiken.
  • Lundström nekar till anklagelserna och svarar att det har pågått ett intensivt arbete sedan SJ första gången gav signaler om att de på sikt tänkte sluta trafikera sträckan Uppsala-Stockholm.

Jenny Lundström, ordförande för regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, var en av dem som redan i vintras fick reda på att SJ tänkte lägga ner all sin trafik mellan Stockholm och Uppsala. Kristdemokraterna menar att hon borde ha agerat direkt.

– Region Uppsalas nämnd är ju vår regionala kollektivtrafikmyndighet och i den ordföranderollen ska hon agera och säkra lösningar för att upprätthålla trafiken. Trots det har ordförande, som också sitter i Mälardalstrafiks styrelse, valt att avvakta och enbart förlita sig på att Mälardalstrafik skulle lösa situationen. Denna passivitet är oacceptabel, säger Björn-Owe Björk (KD) oppositionsråd i Region Uppsala.

Enligt Kristdemokraterna så har Jenny Lundström inte heller utrett möjligheterna för andra aktörer att ta över trafiken. Hon har enligt dem dessutom inte haft någon dialog med region Stockholm om att utöka SL/UL-pendeln som en lösning. 

– Hon borde också ha kontaktat SJ för att undersöka möjligheterna att upphandla trafiken tillfälligt tills en långsiktig lösning är på plats. Vid regionstyrelsens arbetsutskotts möte den 18 september framkom det att Lundström och styret i region Uppsala inte ens gjort några försök till dialog med SJ, trots att situationen är akut och påverkar tusentals pendlare, säger Björn-Owe Björk.

Han anser att det är uppenbart att Lundströms strategi har varit att passivt vänta och hoppas på en lösning från Mälardalstrafik.

– Detta är ett ledarskap som inte tar ansvar för regionens kollektivtrafik och pendlarnas behov. Därför bör ordförande avgå omedelbart. Regionen behöver en ledare som agerar och driver utvecklingen framåt, inte en som skjuter problemen på framtiden.

undefined
"Det är Mälardalstrafik som håller i dialogen med SJ, det gör inte vi enskilda ledamöter i styrelsen. Deras budskap har hela tiden varit att SJ skulle lugna sig så att vi skulle kunna ta in den här trafiken i vår ordinarie upphandling inför 2026 och få en ordnad övergång", säger Jenny Lundström (MP). Hon nekar till att ha varit passiv som ordförande i trafik- och samhällsutvecklingsnämnden.

Jenny Lundström svarar att det har pågått ett intensivt arbete sedan SJ första gången gav signaler om att de på sikt tänkte sluta trafikera sträckan Uppsala-Stockholm. Kontakterna har skett mellan Mälardalstrafiks tjänstemannaledning och SJ:s ledning, något som Jenny Lundström anser är det mest korrekta.

– I Mälardalstrafiks styrelse har även Kristdemokraterna i Uppsala representation. Under ett styrelsemöte i slutet av februari meddelade Mälardalstrafiks vd att SJ gett vaga signaler om att de på sikt avsåg att lämna den kommersiella trafiken på sträckan. Det här ledde givetvis till en stor oro och Mälardalstrafiks ambition har hela tiden sedan dess varit att få SJ att köra så länge som möjligt, så att det här kan hanteras i ordnad form utan att skapa den här fruktansvärda oron som blivit följden av SJ:s besked, säger Jenny Lundström.

I slutet av juni kallades Mälardalstrafiks styrelse till ett extra möte där Mälardalstrafiks ledning berättade att SJ hade meddelat att de från 15 december avsåg att sluta köra sina tåg här.

– Då fanns ett konkret datum att börja jobba emot. Men när en kommersiell aktör slutar att köra på en linje, så måste man först sondera marknaden innan man får gå in med delvis samhällsfinansierad trafik, säger Jenny Lundström.

Under sommaren har Mälardalstrafik därför gjort en sondering om det finns kommersiella aktörer som är beredda att ta de avgångar som SJ kör i dag, men ingen var enligt dem intresserad.

– Det är en gång man måste följa. Och nu jobbas på en lösning som kommer att presenteras i slutet av månaden.

Nekar du till att ha varit passiv?

– Ja, vi har haft ett intensivt arbete även i våra relationer till region Stockholm. Vår förvaltning har haft den här frågan som topprioritet, men jag kan inte gå in på alla detaljer för det är ändå bolag det handlar om. Det är dilemmat att allt inte går att berätta när förhandlingar pågår, för det här är en så viktig fråga. Men i och med att det är en så viktig fråga måste vi också sköta den på ett korrekt sätt annars riskerar vi allt och det får vi inte göra.

undefined
”Björn-Owe Björk och KD har rätt att agera precis som de vill, men det här är ju en fråga som är av oerhörd vikt för vår region. Det här är en pulsåder där 15000 till 20000 tågpendlar varje dag. Då behöver vi följa den gång som är för att lösa detta”, säger Jenny Lundström.

Hur ska trafiken lösas inför 15 december?

– Det kan jag inte gå in på. Fast bara det att vi har en möjlighet att få fram en lösning endast tre månader efter att SJ gav definitivt besked är mycket bra. Tågplanering är ju långsiktiga processer, men här har vi ett bolag (Mälardalstrafik) som har kapacitet och kontakter, som vet hur sådant här går till. Det är så klart den vägen vi ska arbeta då.

Är du övertygad om att det kommer att lösa sig?

– Ja, det är det som Mälardalstrafik centralt har kommunicerat, att i slutet på september så tror vi att vi kommer att ha en lösning framme. Det är min absoluta förhoppning och det jag tror på, säger Jenny Lundström.

Fotnot: Mälardalstrafik är det bolag som ägs av regionerna runt Mälaren och som driver trafik genom Mälartåg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!