Förbudet betyder att yrkesåkare som till exempel taxichaufförer kommer att tvingas ringa till kommunens trafikkontor varje gång de har en körning till eller från Kungsgatan för att få dispens. Gösta Ohlsson, vd för Taxi Kurir Uppsala, är orolig för de praktiska konsekvenserna.
– Vi är självklart positiva till att arbeta för en hälsosammare miljö men hur ska det gå till i praktiken? Man ska kunna ringa dagtid för att få dispens, vilket förmodligen kommer att innebära en hel del samtal. Hur förbereder man sig för detta, är kommunen beredd att ta flera samtal per dag? Dessutom kommer det förmodligen bli många omvägar för vår personal istället.
Gösta Ohlsson har även funderingar kring hur personalen ska gå tillväga under kvällar och helger. För att få ringa om dispens på de tider som trafikkontoret är stängt, får de sökande lämna meddelande om detta på en telefonsvarare.
– Hur blir det då om man stoppas av polisen? Kommer det att bli böter? undrar Gösta Ohlsson. Informationen kring dessa praktiska frågor har inte varit så tydlig. Det känns som om en hel del administration kommer att krävas som man kanske hade kunnat undvika om detta diskuterats lite mer innan beslutet togs.
Enligt Ann-Britt Ådegren på trafikkontoret ska det inte innebära några större problem med de nya villkoren. Söker man dispens på kvällar eller helger kan detta beviljas i efterhand om man kommer till en telefonsvarare. Blir man stoppad av polisen så ska man ange att man har lämnat meddelande och då får även detta kontrolleras i efteråt.
– Dessutom kan man ringa till polisen för att begära dispens på de tider som vårt kontor är stängt, säger Ann-Britt Ådegren.
Trafikkontoret kan inte ge någon generell dispens, därför måste detta begäras via telefon vid varje specifikt tillfälle. Men Ann-Britt Ådegren tror inte att det kommer att bli någon extrem anhopning av samtal.
– Enligt min uppfattning är det inte så många taxibilar som måste komma till en adress på Kungsgatan. Men blir det så, får vi ta ställning till det då.
Dubbdäcksförbudet införs som en av flera åtgärder för att komma åt de luftföroreningar som till största del orsakas av biltrafik och i synnerhet dubbdäck. Under gårdagen låg dygnsmedelvärdet av skadliga partiklar, PM10, på Kungsgatan över 35 mikrogram partiklar per kubikmeter, vilket är ett ganska högt värde. Gränsvärdet ligger på 50 mikrogram och har hittills i år överstigits 28 dygn av maximalt 35 dygn.