Krafttag krävs mot taxifusket

Det har blivit svårare att livnära sig som taxichaufför. Många klagar på överetablering. Nu tas krafttag mot oseriösa friåkare som bara är en del av problemet.

I Uppsala län har antalet taxibilar ökat med 20,66 procent  på 19 år.
Monica Lindén

I Uppsala län har antalet taxibilar ökat med 20,66 procent på 19 år. Monica Lindén

Foto: Robert Henriksson

Uppsala2014-03-12 08:00

Taxiförarna i dag tjänar mindre än för tio år sedan. Det leder till att de kör fler timmar. Det säger Dick Jansson, ombudsman i Svenska Transportarbetarförbundet i Uppsala som företräder taxiförarna.

– En taxiförare i dag tittar inte på klockan, utan på hur mycket det finns i plånboken. De jobbar en och en halv gånger mer än en industriarbetare och har ändå lägre lön, säger han och låter upprörd.

Nästan alla som kör taxi har procentbaserad lön. Där det finns kollektivavtal ska man få ut en garantilön även om man inte har kört in det beloppet.

– Men det är inte alla som betalar ut garantilönen i alla fall och det finns chaufförer som inte kräver ut garantilönen, de vill inte bråka eller stöta sig med åkaren. De är rädda för att få skitpass då, berättar Dick Jansson.

Att lönsamheten blivit sämre beror på en överetablering menar han.

Vad ska man göra åt det då, när reglering är en politiskt död fråga?

– Att få bort oseriösa åkare och bidragsanställningarna vore en början. Lönebidrag och starta egetbidrag ger konkurrens på olika villkor. De som inte har några lönekostnader kan dumpa priserna, säger Dick Jansson.

Dessutom får många sin taxiförarutbildning betald av Arbetsförmedlingen vilket Dick Jansson reagerar starkt emot.

– De utbildas till misär!

Många taxiåkerier saknar kollektivavtal och då finns inga krav på pensionsavsättningar och försäkringar, enligt Dick Jansson som anser att de som upphandlar samhällsbetalda resor borde kräva kollektivavtal.

– Men Svenska Transportarbetarförbundet har inte så mycket att sätta emot. Vi behöver fler medlemmar för att öka trycket.

I Svenska Taxiförbundets branschrapport från 2013 står det att det finns signaler om en viss överetablering och att det finns en osund konkurrens i branschen som främst beror på fusk med skatter, avgifter och bidrag. "Sammantaget gör detta att de seriösa taxiföretagen får svårt att nå en hygglig lönsamhet och riskerar att slås ut av den oseriösa delen av taxinäringen."

Claudio Skubla är kommunikationschef på Svenska Taxiförbundet som företräder taxiföretagen. Han säger att alla var överens om att avreglera taxibranschen 1990, men att det sedan har brustit i tillsynen. En sak som ställer till det är ohederliga friåkare. Friåkare är inte anslutna till någon beställningscentral.

– Det finns hederliga friåkare, men det finns de som försöker lura turister och tar extremt höga priser, säger Claudio Skubla.

Näringsdepartementet har låtit göra en utredning som föreslår att friåkare ska bli skyldiga att överföra taxameterinformation till redovisningscentraler, för att komma åt fuskarna och bedragarna.

Mycket dötid ger långa dagar

Många tycker att taxiförare är ett roligt yrke, men mycket väntetid, långa arbetsdagar och låg lön skapar missnöje. Taxiförare med kollektivavtal och garantilön ska minst få ut knappt 17 500 kronor i månaden före skatt, baserat på 40 timmars arbetsvecka, men långt ifrån alla har garantilön. Enligt Taxi Kurirs vd Gösta Olsson snittar förarna som kör i deras namn på nio timmar om dagen och 20–23 000 kronor i månaden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om