Kraftig ökning av bluffakturor

945 företag anmälde bluffakturor i polisregion Mitt förra året – en kraftig ökning jämfört med året innan.

Falska fakturor allt vanligare. Bilden är en genrebild och har inget med artikeln att göra.

Falska fakturor allt vanligare. Bilden är en genrebild och har inget med artikeln att göra.

Foto: Daniella backlund/SvD/TT

Uppsala2016-01-15 21:04

Det är ekonomiföretaget Visma som sammanställt preliminär statistik från Brottsförebyggandet rådet, BRÅ. Den visar att ökningen av antalet anmälningar om falska fakturor ökade med över 62 procent i polisregionen förra året, där Uppsala län ingår.

– Statistiken visar tydligt att allt fler företagare utsätts för bedrägerier. Sveriges företagare blir brottsoffer och drabbas samtidigt av kostnader och juridiska problem som en direkt följd, säger Boo Gunnarsson, företagsexpert på VismaSpcs.

Men skillnaderna är stora mellan de olika polisregionerna i Sverige. I polisregion Nord gjordes 2 265 anmälningar under fjolåret – en ökning med 276 procent. Och i polisregion Bergslagen syns en ökning med 65 procent till 910 anmälningar. Totalt gjordes 14 315 anmälningar om falska fakturor i hela landet.

En undersökning som Visma och Företagarförbundet Fria Företagare genomförde förra året visar att sex av tio småföretagare har fått en bluffaktura under de senaste fem åren. En av tio gick på bluffen och betalade in pengarna.

Så hanterar du fakturabluffare

1. Om du får en faktura utan att det förekommit någon tidigare kontakt med företaget bör du i första hand kontakta företaget per telefon och försöka få rättelse.

2. Om du inte får rättelse kan du skriva följande direkt på underlaget och skicka en kopia till företaget: ”Bestrider fakturan i sin helhet då någon beställning av dessa varor/tjänster aldrig har gjorts”. Gör också en polisanmälan om misstänkt ”Bedrägeri med hjälp av bluffaktura”.

3. Om en telefonförsäljare ringer, be att få ringa upp. Bedragarna accepterar generellt inte det. De har ett säljmanus som bygger på att de inleder samtalet och vill kunna spela in lämpliga delar av samtalet.

4. Om någon hänvisar till ett tidigare avtal i ett brev eller ett telefonsamtal, kräv att detta skickas innan du för ytterligare diskussioner med företaget.

5. Sätt inte din namnteckning på något och svara inte på misstänkta mejl.

Källa: Visma

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!