För bara några månader sen provkörde jag Audi A3 med en 1,6-liters diesel som nöjde sig med 0,42 liter milen, och redan då förvarnade tillverkarna i Ingolstadt om att en ännu mer energieffektiv diesel var på väg. Nu är den här. Visserligen kräver den 0,44 liter milen men levererar å andra sidan hela 140 dragvilliga hästar. Nya Audi A3 2,0 TDI klarar att komma upp i 100 kilometer i timmen på 9,1 sekunder och har en toppfart på 210 kilometer i timmen. Den kvalar med god marginal in som miljöbil.
Årets miljöbil i USA
Det är nu 20 år sen Audi och VW Group presenterade TDI-teknologin, det vill säga en dieselmotor med turbo och direktinsprutning. Dagens 2,0-liters TDI-motor har förfinats och trimmats på en rad punkter och bland annat överladdats med variabel turbogeometri, commonrail insprutningssystem och Piezoinjektorer. Plus start/stopp-system och energiåtervinning från bromsarna.
Det är den här drivlinan som sitter under huven på vår sprillans nya Audi A3 och det var med den motorn som bilen nyligen tog hem titeln Green Car of the Year i USA. Alltså årets miljöbil.
För fort på tomgång
125 mil kan du köra på en full tank. Utan att för ett ögonblick behöva ge avkall på komfort och prestanda. Tvärtom får du se upp vid 50-begränsningarna eftersom bilen på sexans växel rullar olagligt fort - på tomgångsvarv!! Utan minsta tendens till knorr. Dessutom så tyst att det är svårt att tro att det är en dieselmotor som gör jobbet.
Värt att notera är också att Audi A3 2,0 TDI i femdörrarsutförande (Sportback) är 18 000 kronor billigare än Volvos storleksmässigt jämförbara miljöbil, Volvo S40 Drive med start/stopp. Trots att tysken är 30 hästar starkare och får dra 600 kilo mer än svensken. Dessutom är kvalitetskänslan och köregenskaperna ett snäpp högre.
En stor plump i protokollet är dock att företaget inte har brytt sig om att jaga in den femte stjärnan hos Euro Ncap. Bilen har inte krocktestats sen 2003.
Kraftfull miljöbil
Sprillans nya Audi A3 är en kraftfull rackare som tar dig hela 125 mil bort- på bara en tank. Dessutom valdes modellen nyligen till Årets miljöbil i USA och är både billigare och starkare än Volvos motsvarande modell.
Foto: Rolf Gildenlöw
BETYG: 3 av 5 fyrar
RESULTAT: 40 av 50 poäng
ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 513
Max släpvagnsvikt/med B-kort (kg) 1 400/1 400
Drivning Fram
Växlar M6
Cylindrar/volym/drivmedel 4/1 968/diesel
Maxlast (kg) 407
PRESTANDA 6 av 8 poäng
Effekt (hk) 140
Vridmoment (Nm/varv) 320/1 750
0-100 km/t på (sek) 9,1
Vändcirkel (m) 10,7
KOMFORT 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 40/60
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 302-1 032
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET 7 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar/krockgardiner 6
Fästen barnstol Isofix
Antisladdsystem Ja
Aktiva nackskydd (fram/bak) Ja/nej
MILJÖ 4 av 4 poäng
CO2 (g/km) 115
Bränsleförbrukning (l/100 km) 4,4
EKONOMI 7 av 8 poäng
Pris på gatan (kr) 224 600
Skatt (kr) 1 842
Serviceintervaller (mil/år) 3 000/2
Garantier (nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 4 826
Strålkastare (kr, komplett) 4 301 (xenon)
PLUS
Stark och snål motor. Miljöbilsklassad. Hög kvalitetsfaktor.
MINUS
Bara fyra stjärnor i Euro Ncap.
Tre av de vassaste konkurrenterna:
Hyundai i30 2,0 CRDi
194 900 kronor. 140 hästkrafter.
Bra prestanda och bra pris. Ej miljöbil.
BMW 118d
245 000 kronor. 143 hästkrafter.
Bästa köregenskaper, bästa prestanda. Miljöbil.
Volvo S40 2,0 D
232 000 kronor. 136 hästkrafter.
Finns i miljöklassad version med 109-hästarsmotor.