KPML (r) kräver sänkning av bussbiljettpriset

Lägre biljettpriser är enda sättet att öka busstrafiken hävdade Mario Sousa, KPML (r) när busstrafiken i Uppsala debatterades i Rådhusets konsertsal under lördagen.

Uppsala2004-09-04 14:31
Sousa föreslog en sänkning av priset för månadskort med 200 kronor. Vuxna skulle i stället för dagens 500 kronor betala 300 kronor medan barn- och ungdomskortet skulle kosta 100 kronor. Den föreslagna prissänkningen medför enligt Sousa en extrakostnad för kommunen på 400 000 kronor per månad. Genom att rekrytera 1 350 resenärer skulle satsningen gå ihop ekonomiskt. I mitten av 1980-talet sålde Uppsalabuss 15 000 månadskort varje månad, medan mostvarande siffra i dag är 3 000 kort.
— Majoritetens förslag om bussfiler och särskilda trafikljus för bussar är struntsnack och ingenting att ha. Grunden för en utveckling av busstrafiken är sänkta biljettpriser, sade Mario Sousa och fick applåder av de som kommit för att följa debatten, ett 30-tal personer.
Hilde Klasson (s), ordförande i gatu- och trafiknämnden, medgav att man omöjligt kan leva upp till dagens visioner för kollektivtrafiken, som finns nedskrivna i översiktsplanen.
— Jag har sagt till kommunfullmäktige att vi inte når målen med nuvarande tilldelning, sade Hilde Klasson.
Angreppet från Gunnar Nordin,KPLM (r), att socialdemokraterna för en moderat trafikpolitik höll hon inte med om.
— Vi kommer inte att höja taxorna, något som oppositionen drivit hårt. Vi kommer heller inte att sälja ut Gamla Uppsala buss, för det kommer att leda till prisökningar med 20—30 procent, sade Hilde Klasson.
I slutet av sitt inledningsanförande sade hon att det inte finns möjligheter till sänkta biljettpriser.
— Vi har att handla och laga efter den tilldelning vi fått och har ett krav på oss att hålla budgeten, sade hon.

Erik Leijonhufvud
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!