Efter slakten i Boländerna finns flera alternativa styckningsanläggningar i landet; Linköping, Skara och Kristianstad. Därefter går köttet tillbaka till Uppsala där det förpackas för Axfoods räkning, och i vissa fall detaljstyckas och mals till köttfärs.
Detaljhandelskedjan tar därefter över distributionen av maten, och kör varorna till anläggningar i Stockholm, Göteborg, Jönköping och Borlänge för vidare distribution till butiker runt om i landet.
Exempelvis kan fläskkött transporteras cirka 220 mil innan det hamnar i butik vilket är tre gånger längre än transporten av nötköttet.
Lägre pris trots lång transport
Axfood säljer också importerat kött från Brasilien. Trots att köttet transporterats tusentals mil land- och sjövägen är priset i butik lägre än motsvarande svenskproducerade styckningsdetaljer.
Det brasilianska köttet från Pampas går i båtcontainer till Hamburg eller Rotterdam, därefter med bil eller båt till Göteborg innan det styckas och packas för vidare färd till butiker.
Hur kan detta kött vara billigare än det svenska?
— Den viktigaste förklaringen är att kostnaden för båtfrakten är väldigt låg. Till och med billigare än att köra köttet med bil sträckan Göteborg-Stockholm. Kostnader för foder är också små eftersom djuren går ute och betar. Dessutom har man inga kostnader för stallar som vi har i Sverige, säger Torbjörn Lithell, kategorichef vid Axfood.
Läs mer i UNT>