Kortare svarstider hos polisen efter omorganisation

Från en dryg halvtimme till ett par minuter - svarstiden hos polisen har sjunkit rejält sedan man införde regionala telefonköer i slutet av förra året.

Nöjd med reformen. Maarit Lundgren, gruppbefäl vid polisens kontaktcenter i Region mitt, pekar på att svarstiderna sjunkit kraftigt sedan PKC regionaliserades.

Nöjd med reformen. Maarit Lundgren, gruppbefäl vid polisens kontaktcenter i Region mitt, pekar på att svarstiderna sjunkit kraftigt sedan PKC regionaliserades.

Foto: Göran Sterner

UPPSALA2017-04-24 15:15

Vid en pressträff i polisens mobila polisstation på Stora torget i Uppsala på måndagen berättade polisen i region Mitt (Uppland, Västmanland och Gästrikland) om den minskade svarstiden och om sitt nya sätt att arbeta vid sitt kontaktcenter (PKC).

Till polisens kontaktcenter (PKC) kommer man om man ringer 114 14 och där kan man få hjälp att anmäla ett brott eller få svar på olika polisrelaterade frågor.

Sedan polisens omorganisation trädde i kraft den 1 november förra året har svarstiden fsjunkit med motsvarande 90 procent i region Mitt.

Enligt Maarit Lundgren, gruppchef vid PKC, finns det flera faktorer som påverkat svarsfrekevensen.

– Nu svarar våra operatörer på telefonsamtal från Uppland, Västmanland och Gästrikland. Innan omorganisationen svarade operatörerna här i region Mitt på samtal från hela landet, vilket påverkade svarstiderna. Men vi har även haft möjlighet att bemanna upp verksamheten för att kunna ha en bra service mot medborgarna, redogör Maarit Lundgren, gruppchef vid PKC.

På PKC i region Mitt arbetar ett femtiotal operatörer med att ta emot anmälningar och förfrågningar från allmänheten. Rent fysiskt är verksamheten placerad i Västerås och Norberg.

I samband med omorganisationen har verksamheten på PKC Mitt utvecklats och i dag har personalen som jobbar där möjlighet att delta i brottsutredningar och genomföra de inledande förhören med målsägande eller offer i samband med att ett brott anmäls. För att klara de nya arbetsuppgifterna har alla som jobbar som operatörer gått bland annat en utbildning i förhörsteknik.

I samband med pressträffen fanns de båda operatörerna Sophie Danielsson och Martina Melin med och berättade om arbetet efter omorganisationen.

– När vi tagit emot en brottsanmälan stämmer vi av med en förundersökningsledare hur vi ska gå vidare med ärendet och om vi ska genomföra ett inledande förhör, berättar Sophie Danielsson.

Maarit Lundgren förklarar att de förändrade arbetsuppgifterna gjort att polisens utredningsarbete nu kommer i gång snabbare.

– Det här gör också att man lättare kan avgöra vilken rotel eller enhet inom polisen som sedan ska utreda ärendet vidare, förklarar Maarit Lundgren.

Att svarstiden gått ner från dryga halvtimmen till ett par minuter märker Sophie Danielsson och Martina Melin dagligen i sitt arbete.

– Vi märker på många som ringer till oss nu att de är nöjd med att det går snabbare att komma fram och få svar på sina frågor, säger Martina Melin.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!