De flesta brukar erkänna vid fortkörning och betalar boten utan omsvep. Somliga vill emellertid bestrida beslutet och tar gärna till olika typer av bortförklaringar. Det visar domstolsbeslut kring överklagningar om böter och indragna körkort i Uppsala.
– Merparten brukar acceptera boten på plats när vi delar ut den, men så finns det ju det fåtal som vägrar, berättar Jonas Eronen, presstalesperson på polisregion Mitt.
– Däremot är det inte många som orkar ta det till domstol. Efter någon vecka har personen, som på plats vägrade betala, lugnat ner sig och betalar. Vilket inte är konstigt för det väcker mycket känslor med fortkörning. En bot ligger ju mellan 2 000-4 000 kronor.
De som däremot vägrar betala sina böter har mer eller mindre trovärdiga historier. Bland annat att fotot från fartkamerorna är på en annan person. Något en man som blev tagen på en fartkamera på väg 77 i Knivsta hävdade. Fartkameran visade en hastighet på 120 km/tim på en 90-vägssträcka.
"Mannen har vid det polisförhör som hölls med honom förnekat gärningen och i huvudsak uppgett att det är inte han på bilden från mätplatsen och att han inte arbetar på lördagar. Aktuellt brott ska vara begånget på en lördag. Han vet vilken kamera det är som tagit fotot, han känner via fotot igen platsen. Han brukar åka bil där men inte när han kör bil i tjänsten. "
Uppsala tingsrätt fann dock inga tvivel på att mannen ifråga var skyldig när de jämförde fotot från fartkameran med hans körkort. Mannen fick betala 3 200 kr i böter.
Inte heller att man behöver återhämtning verkar vara ett giltigt skäl att undslippa en dom i Uppsala. Det erfor en man från Märsta som körde 114 km/tim på en väg med hastighetsbegränsningen 80 km/tim.
"Arbetsdagarna kan bli väldigt långa. Detta betyder att han måste kunna ta sig hem snabbt efter arbetet för att kunna återhämta sig till nästa arbetsdag. Innan arbetsdagen börjar på vardagar brukar han åka och handla. Detta innebär att han skulle få mindre sömn vilket kan påverka hans hälsa negativt. Han har även ett stort behov av körkort privat. Han skjutsar barn till och från skolan och träningar."
Vilket Förvaltningsrätten i Uppsala inte fann som ett gott nog skäl för att behålla körkortet. Inte heller för en man från Enköping räckte hälsan till.
"Han var under den perioden mycket stressad och har de senaste månaderna varit sjukskriven för stress. Han bor utanför Enköping och arbetar i Stockholm, varför han behöver köra bil varje dag. Han kör i arbetet till platser som inte kan nås med kollektivtrafiken."
En kvinna från Uppsala som körde 132 km/tim på en 90-väg drog en annan förklaring. Hon skulle inte kunna sköta sitt jobb under pandemitiderna.
"Hon är i stort behov av bil då hon är ägare av ett företag och en stor del av hennes arbete kräver kundkontakt samt förutsätter att hon kan ta sig fram med bil. Hon är också den enda anställda med tjänstebil. Till följd av covid-19 ser hon det dessutom som uteslutet att åka kollektivt. "
Det är emellertid inget nytt fenomen att försöka prata sig ur en fortkörningsböter.
– När jag själv arbetade med hastighetskontroller på 90-talet hände det att folk argumenterade emot sin bot genom att ta upp Palmemordet. Ungefär i stil med "fast har ni tagit Palmes mördare då?", säger Jonas Eronen.