Körskola för motorsåg
Skogen är som arbetsplats mycket farlig, speciellt med en motorsåg i handen. Körkort för motorsåg är ännu inte obligatoriskt, men företag och kommuner skickar numera personal som måste arbeta med träd på kurs. UNT var med när några brandmän "körde upp".
Brandförsvaret lär sig köra motorsåg Leif Östlund sågar upp för Torsten Larsson.
Foto: Rolf Hamilton
Mitt på hygget ryker det trivsamt från en eld med ett antal sittkubbar runt om. Thomas Kampf och Hasse Lundblad har avdelats att hålla fyr i elden inför fikarasten.
Varför måste brandmän kunna hantera motorsåg? passar vi på att fråga.
- Säg att det varit en höststorm och det har blåst ned träd över Norbyvägen i Uppsala. Då måste vi snabbt kunna såga upp och ta bort dem, och kunna fälla träd som håller på att blåsa omkull, säger Thomas Kampf.
- Vid skogsbränder ska vi också kunna göra brandgator. Det är också viktigt att kunna bedöma brandskadade träd, säger Hasse Lundblad.
Vid skogsbrynet håller Leif Östlund på med ett av momenten i uppkörningen - att fälla en gran i riktning mot en pinne. Han får inte komma längre ifrån än en meter för att bli godkänd utan anmärkning i delmomentet.
Granen hamnar cirka tre meter från pinnen.
- Det var lite svårt att korrigera för sidvinden, säger Leif Östlund och instruktören och kursledaren Torsten Larsson håller med om att det kan vara ett problem.
- Det är lättast att prickfälla i motvind. Men det var perfekt för övrigt, tröstar han och pekar på den färska stubbens riktskär och brytmån.
Brytmån är den del av stubben där trädet brutits av efter att man sågat från båda hållen och sedan slagit in en kil från baksidan för att få trädet att falla i önskad riktning.
- Brytmånen fungera som ett gångjärn. Den ska vara en tiondel av trädets diameter i brösthöjd, säger Torsten Larsson.
För att bli godkänd krävs att brytmånen håller sig inom en centimeter från den nämnda tiondelen.
Leif Östlund har viss vana från tidigare att hantera motorsåg, men tycker att det är bra att gå kursen.
- En motorsåg är inget att leka med. Nästan som att hantera en bössa, säger han.
Innan uppkörningsdagen har brandmännen tränat i tre dagar och gjort ett teoretiskt prov.
Hur gick då uppkörningen?
- Jo då, alla blev godkända, men några anmärkningar blev det, säger Torsten Larsson.
Den som arbetar i skogen löper 40 gånger större risk att dödas jämfört med personer i andra yrken. Varje år dödas cirka tio personer i skogsarbete och över 3 000 personer skadas.
Motorsågskörkortet inrättades 2005 som en del av projektet Säker skog som drivs av LRF Skogsägarna i samarbete med Skogsstyrelsen, Arbetsmiljöverket, försäkringsbolag, Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, skogsägarföreningarna samt redskapstillverkare.
Motorsågskörkort är frivilligt, men enligt Arbetsmiljöverket kommer det sannolikt att bli obligatoriskt för anställda inom företag eller myndigheter där arbete med motorsåg förekommer.
Körkortet innehåller fem olika nivåer plus en specialsydd nivå för räddningstjänsten.
Motorsågskörkortet inrättades 2005 som en del av projektet Säker skog som drivs av LRF Skogsägarna i samarbete med Skogsstyrelsen, Arbetsmiljöverket, försäkringsbolag, Sveriges Lantbruksuniversitet, SLU, skogsägarföreningarna samt redskapstillverkare.
Motorsågskörkort är frivilligt, men enligt Arbetsmiljöverket kommer det sannolikt att bli obligatoriskt för anställda inom företag eller myndigheter där arbete med motorsåg förekommer.
Körkortet innehåller fem olika nivåer plus en specialsydd nivå för räddningstjänsten.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!