– Det vore bra om det fanns sjöpoliser i sjön Ekoln. Kustbevakning eller sjöpolis från Stockholm kommer bara dit någon gång och endast vid anmälan. Vi behöver mer bevakning på vattnet. Det är så mycket folk som rör sig här på sommaren, säger Anneli Häyren, styrelseledamot i Upsala Motorbåtssällskap, UMS.
UNT träffar henne en solig söndag då parkeringsplatserna vid Skarholmen är upptagna och hamnarna fulla av människor som vill ut på sjön med sina båtar.
– Hela Skarholmen är Uppsalas vattenhål med flera båtklubbar längs udden, förklarar hon.
Upsala Motorbåtssällskap har medlemmar som även har vattenskotrar, men klubben har inte haft problem med buskörningar inne i hamnen där det finns en hastighetsbegränsning på tre knop. Däremot har hon noterat att ute på sjön har en del människor kört vattenskotrar och haft det lite för kul ibland.
– Att köra vattenskoter är roligt och då kan man dras med och glömma bort att tänka på konsekvenserna, säger Anneli Häyren.
Som exempel på hur illa det kan gå nämner hon vattenskoterolyckan i Stockholm, där två personer råkade illa ut. En av dem blev allvarligt skadad.
Peter Wärner, ordförande i Ekolns Segelklubb, ESK, tycker också att körkortskravet är en positiv åtgärd.
– Det finns en del som busåker, som gör att det blir otrevligt på sjön för andra. Det vore bra om de lärde sig mer sjövett, säger Peter Wärner.
Robin Blom från Björklinge äger två vattenskotrar som han just den dagen ska sjösätta vid kommunens hamn i Skarholmen. Han tycker att man får respektera andra och ta det lugnt när man kör vattenskoter.
– Ett körkort? Det är bra med ordning, absolut. Då slipper man alla buskörningar, säger han.
I Danmark har man redan både åldersgräns och körkortskrav för att få köra vattenskoter, och det är dags att sådana regler införs även i Sverige, menar Martin Hübinette från Rörken Gokart. Företaget har hyrt ut vattenskotrar sedan 2018.
Han har märkt att de som hyr vattenskotrar ibland har svårt att hantera dem, därför har han blivit mer restriktiv och hyr nu bara ut till personer över 25 år.
– Vattenskotrar har till exempel kommit tillbaka trasiga. Man har kört in dem på grunt vatten eller kört på bryggor, säger Martin Hübinette.