Kedjan har som namnet antyder fokus på kyckling och framförallt friterad kyckling. Den har i dag ett par restauranger i Stockholm. Etableringen i Uppsala blir den första utanför huvudstaden.
– Det känns kul att vi kan utöka restaurangutbudet med den här satsningen och erbjuda Uppsalapubliken ett helt nytt matkoncept med Monster Chickens satsning på koreansk street food, säger Snezana Oscarsson.
Restaurangen kommer att flytta in i de lokaler där den nu konkursade grekiska restaurangen Opa hållit till.
– Lokalen kommer att göras om till stora delar och gå helt i Monster Chickens färger som är orange och brunt och innehålla en massa specialimporterade detaljer från Asien.
Den lokal de flyttar in i ligger parallellt med Dragarbrunnsgatan och har genom åren haft ett gäng olika hyresgäster.
I lokalen har det bland annat varit flera hamburgerrestauranger, leksaksaffär, vietnamesisk restaurang, italiensk delikatessbutik och nu senast grekiska Opa.
Det är inte så att det betyder otur att flytta in i den här lokalen?
– Intressant fråga, men de företag som hållit till där har i de flesta fall valt att flytta till andra lokaler och där fortsätta att driva sina verksamheter. Men i något fall har det handlat om konkurs, som nu med Opa, förklarar Snezana Oscarsson som fortsätter:
– Som läget är nu med Dragarbrunnsgatan och Filmstaden som byggts här så är det mycket rörelse på gatan och flera restauranger som kompletterar varandra.
Restaurangen kommer öppna i början på januari 2025.
Bara för någon dag sedan blev S:t Per-gallerian prisad av Fastighetsbarometern.
Den har de sista 27 åren rankat hur nöjda de svenska fastighetsbolagens kunder är med sina hyresvärdar på olika sätt. Bakom barometern står intresseorganisationen Fastighetsägarna Sverige och analysföretaget CFI Group.
När årets resultat presenterades vid en gala nyligen stod S:t Per-gallerian som vinnare i kategorin nöjda kunder (det vill säga hyresgäster) i konkurrens med 25 andra köpcentrum.
– Vi är glada och stolta och det är första gången vi vinner utmärkelsen. Det är en tävling där hyresgästerna sätter betyg på sina hyresvärdar när det gäller frågor som rör hur centrumledning sköter sig, information och marknadsföring, berättar Snezana Oscarsson.