Köpte rosthög som hade godkänts
Ibrahim Atiya köpte en bil och trodde på de medföljande besiktningsprotokollen. Det borde han inte gjort. Två månader efter köpet fick han sälja bilen som var sönderrostad.
Ibrahim Atiya trodde att man kunde lita på bilprovningen i Librobäck.
Foto: Robert Johansson
Ibrahim Atiya hade länge sparat och tog till slut även lite av sitt studiebidrag för att köpa en bil. För 5 000 kronor fick han en Ford Escort som hade en bra historik om man synar besiktningsprotokollen. Det som behövde åtgärdas var egentligen bara en parkeringsbroms.
- Jag köpte bilen som hade blivit besiktigad i september och bestämde mig för att laga bromsen men satte även i en ny ruta innan nästa kontroll, säger Ibrahim Atiya som kvart i tre på eftermiddagen den 6 november fick ett mardrömsbesked.
Den besiktningsman som då genomförde kontrollen hittade fel. Och rost. Nu var det inte längre parkeringsbromsen som var problemet utan enligt protokollet så var det rostskador på dragramen, golvet i bagageutrymmet, stommen på tvärbalken och sidobalken samt problem med avgassystemet.
- Jag kände mig lurad. Det här hade ingen skrivit i något besiktningsprotokoll och varför hade man inte upptäckt det här tidigare, undrade Ibrahim Atiya och krävde besked.
På Librobäck kunde man inte annat än konstatera att det var problem med bilen och beklaga att man inte upptäckt och underkänt rostskadorna tidigare. De erbjöd sig därför att dra av kostnaden för själva besöket.
- Om vi missat brukar vi underkänna bilen igen men kunden slipper betala efterkontrollavgiften. Vi ersätter även vissa grejer om det är uppenbart att vi gjort fel, säger Sven Eriksson som är biträdanden stationschef.
Men Ibrahim Atiya var inte nöjd utan menade att de hade gjort fel och han ville prata med huvudkontoret.
Efter ett beslut 11 november från huvudkontoret i Vällingby fick han beskedet att han inte kunde få någon ersättning eller "skydd mot förmögenhetsförlust till följd av att fel inte upptäcks".
- Tänk om jag haft en husvagn och den lossnat, det hade kunnat dö människor, jag tycker de ska erkänna att de gjort fel och att det inte bara handlar om att den som är stark kan vinna, det ska vara lika regler för alla.
Vid Librobäck erkänner man att det kan bli misstag men att man då försöker lösa dem så smidigt som möjligt.
- Vi kan inte göra kontroller som är hundraprocentiga, vi har inte de resurserna och det skulle bli för dyrt för kunden, säger Sven Eriksson som menar att det alltid är bilisten själv som ansvarar för att bilen är i trafiksäkert skick.
Att lita på några besiktningspapper vid köp av bil är inte att rekommendera.
- Jag tycker man ska göra ett större test, en bildiagnos, om man köper en dyr bil. Vill man inte lägga lika mycket pengar kan man åtminstone göra ett trafiksäkerhetstest. Det är en frivillig besiktning hos oss där vi inte får underkänna bilen.
Ibrahim Atiya har nu sålt forden för tusen kronor för att köpa ett busskort men känner sig även han som en lögnare nu.
- Den där bilen var inte värd mer än 500 kronor och jag tycker det är fel att det får gå till så här.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!