Den statliga institutionen Bärby ungdomshem, strax öster om Uppsala, behöver ibland lägenheter för att slussa ungdomar tillbaka till samhället. Revisionsfirman KPMG har granskat hanteringen av lägenheterna och hittat oklarheter.
Enligt KPMG har lägenheter "till synes" hyrts av flera privatpersoner som "kan antas" vara bekanta med en chef på Bärby. Kopplingen mellan lägenhetsinnehavarna och Bärbychefen är dock inte mer preciserade än så i rapporten.
Den utpekade chefen uppges ha ordnat fram lägenheterna men har sagt sig inte ha varit delaktig i själva uthyrningen, just för att undvika jäv.
Mycket kring lägenheterna är höljt i dunkel. Hyresavtalen ska i strid med reglerna inte ha registrerats på korrekt vis. För att överhuvudtaget få fram att Bärby hyrt lägenheter av privatpersoner har revisionsbyrån varit tvungen att analysera vilka lokalkostnader som funnits i bokföringen.
Eftersom det i många fall inte gått att hitta hyresavtalen har det varit omöjligt att få fram vem som ingått avtalen för Bärbys räkning.
KPMG skriver att det "kan framstå som att institutionen (läs Bärby) tecknat avtal enbart med personer som har personliga kontakter inom institutionen".
En annan del av kritiken handlar om påståenden att en Bärbychef ska ha styrt placeringar av ungdomar till vissa familjehem i Uppsalatrakten. Chefen påstås ha personliga kopplingar till familjehemmen.
Det rör sig dock även här om relativt vaga uppgifter i form av anonyma anmälningar och att det pratats internt om chefens kopplingar till familjehemmen.
Vid en viss avdelning på Bärby har elva placeringar i familjehem gått via företag som sysslar med familjehemsplaceringar och där det ska ha funnits bekräftade relationer mellan Bärbychefen och företagen.
KPMG skriver att utomstående kan få bilden av att Bärby inte agerat objektivt vid placeringarna och att tredje man kan få uppfattningen att det tagits "ovidkommande hänsyn".