Köpmännen spås goda tider
Räkna med fortsatt höga livsmedelspriser. En nedgång kan komma först till hösten. Trots prisökningarna minskar konsumenterna inte sina inköp. Landets köpcentrum spås åter stå som vinnare när året är slut.
Högre matpriser avskräcker inte kunderna, tycker Fredrik Brunnberg på Luthagens Livs.
Foto: Hans E Ericsson
En ny undersökning som Handelns utredningsinstitut, HUI, gjort i Stockholm visar att handeln i stora köpcentrum fortsätter att växa. Även inom dagligvaror är det stordrift som gäller. Ica Maxi, City Gross, nya Super Willys och Coop Extra går starkt framåt, trots matprisökningar på över sju procent det senaste året.
- Ica Maxi går väldigt bra i hela landet. Maxi butikerna ökade sin omsättning generellt med 10 procent förra året mot 5,2 procent för handeln i övrigt och utvecklingen har fortsatt i år. Mindre butiker ökar inte lika mycket, säger Fredrik Kolterjahn vid HUI.
Luthagen Livs i centrala Uppsala har dock gjort en storsatsning för att möta konkurrensen. Ägaren Fredrik Brunnberg tog över lokalen när grannen Konsum slog igen för ett par år sedan och kunde nära nog fördubblade affärsytan.
- Vi hade invigning i början av april och har fått många nya kunder. Butiken har ett betydligt bredare utbud i dag och det har blivit mer luftigt. Jag hoppas det blir en lönsam investering, men stormarknaderna kommer säkert att fortsätta växa, säger han.
Förra året omsatte Luthagens Livs runt 150 miljoner kronor. Hur mycket det blir i år vill inte Fredrik Brunnberg spekulera i. Men han tycker inte att folk handlar mindre i dag, trots ökade matpriser. Han får stöd av Fredrik Kolterjahn.
- Än så länge finns inget som tyder på att de ökade matpriserna har lett att konsumenterna lagt om sina inköp. Man handlar mer i stället. Men fortsätter priserna att öka så kommer man sannolikt att dra in på sällanköpsvaror som skor och elektronik, säger han.
Även Coop Forum som haft flera motiga år ökar nu sin försäljning. Enligt en konsumentundersökning som tidskrifter Market gjort i samarbete med analysföretaget GFK så ska Coop Forum har tappat 20 procent av barnfamiljerna förra året.
- Vi håller på och bygger om våra stormarknader och har haft en nedgång. Men i takt med att vi blir klara så kommer kunderna tillbaka. Under mars ökade försäljningen i Coop Forums butiker med nio procent. Försäljningen i våra nya Coop Extra butiker ökar också starkt, säger informationschef Magnus Frisk.
Hur prisökningarna på livsmedel kommer att slå mot Coop är osäkert. Ännu syns inget ändrat köpbeteende.
- Fortsätter prisökningarna så kommer vi till en punkt när kunderna börjar välja mer lågprisvaror. Vi ser det inte ännu, det är ju fortfarande högkonjunktur, men vi måste vara beredda på att efterfrågan på billigare varor kan öka, speciellt inom kundgrupper som inte har så mycket pengar, säger Magnus Frisk.
Coop Forum bygger just nu om två butiker i Uppsala län, en i Gränby i Uppsala och butiken i Norrtälje.
Lennart Lindström
lennart.lindstrom@unt.se 018-478 15 13
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!