Det var på måndagen som Uppsalabon Siddhi Johan Sundt skulle boka teaterbiljetter till sig själv och tre andra via sajten Biljettforum.
Innan han ens kommit fram till att bekräfta köpet fick han ett meddelande att "data har manipulerats" och att köpet inte skulle kunna slutföras. Först på fjärde försöket lyckades han köpa sina biljetter.
– När jag provade med en annan dator och ett annat kort gick det bra, säger han.
Men när han några dagar senare kontrollerade sitt bankkonto hade över 3000 kronor dragits, trots att köpen inte gått igenom.
– Det är hur underligt som helst. Osäkerheten i deras hantering är skandalös tycker jag, säger han.
Siddhi Johan Sundt tog kontakt med företaget och fick veta att han ska få pengarna tillbaka.
Jonas Gillsand, ekonomichef på Venuepoint som driver Biljettforum, säger att felet berodde på att man infört en teknik där kunderna förutom sina kortuppgifter också skriver in en personlig kod. Syftet är att göra köpet säkrare för kund och företag.
– I samband med det har vår leverantör som sköter betalningssystemet haft problem. Det är såklart djupt beklagligt att det har dragits pengar fast inget köp har gått igenom och vi har refunderat alla de kunderna, säger han.
Ett hundratal personer har drabbats, och enligt Jonas Gillsand har alla som hört av sig till dem fått pengarna tillbaka.
– Vi har haft ett möte med vår leverantör och förklarat allvaret i det här. Vi har många kunder i Sverige, Norge och Danmark och det är superviktigt att betalningen fungerar, säger han.