Kontrollsystem på Arlanda åter försenat

Lagom till julhelgen skulle det ha tagits i bruk, det nya flygkontrollsystemet på Arlanda. Men nu skjuts driftssättningen upp igen. Det innebär att flygledarna får vänta ytterligare en tid på att flytta in i den nya kontrollcentralen ATCC.

Uppsala2003-12-03 00:00
— Naturligtvis hade vi hoppats på att komma i gång till jul. Men nu hinner vi utbilda alla, satsa på förlängd utbildning och skuggköra systemet som om vi vore i drift, säger Kimmy Bech, chef för kontrollcentralen.

Försenat förr
Det är inte första gången som det nya flygtrafikledningssystemet för miltiär och civil flygledning, Eurocat 2000, drabbas av förseningar. Redan för 3,5 år sedan skulle det ha tagits i bruk, men mjukvarufel och en anpassning till svenska förhållanden satte käppar i hjulet.
Den här gången beror dröjsmålet på att Luftfartsinspektionen inte hinner granska den kontroll och felsökning som gjorts av mjukvaruingenjörer och programmerare. Tidigast i mars hoppas inspektionen på att kunna godkänna ett igångsättande.

Undermålig arbetsmiljö
Drygt 200 anställda, däribland 170 flygledare, får då en ny arbetsplats varifrån all flygtrafik i svenskt luftrum upp till 10 000 meter ska ledas. Deras nuvarande arbetsplatsen har en undermålig arbetsmiljö och inga pengar har avsatts till förbättringar de senaste åren.
— Men vi använder det nya huset sedan 1,5 år tillbaka för utbildning och säkerhetsprövningar, så det står långt ifrån tomt, säger Kimmy Bech.
När det nya systemet börjar användas får flygledarna all information om de olika flygningarna på radarbilder. I dag finns informationen både på papper och olika dataskärmar. Det kan dessutom hantera 500 samtidiga flygrörelser, mot dagens 130.
— Själva vitsen med bytet är att öka flygkapaciteten. Den efterfrågan finns inte i dag, men på sikt kommer det inte att finnas några hinder som det gör i dag, säger Kimmy Bech.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om