Kontrastrik konsert med kammarkören
Till sist beträdde vi, i en sammantaget strålande konsert, den väg som till himlen bär, skriver Anders Bragsjö.
Men det bättrade sig när ljudkonstnären Ann Roséns verk Zonula Occludens för kör och ljudelektronik uruppfördes. Vokala rörelser ständigt uppåt, legato, korthuggna rop eller glissando, med gäll ekoropsfinal för fyra damsolister till svag bakomlig- gande körkluster var interaktiva med elektroniskt brus eller sprakljud. Sammanhål- lande spänning och andlighet i fascinerande, skickligt utfört verk.
Nytt uruppförande: Sven-David Sandströms sjätte och sista motett som utgår från J S Bachs sex motett- texter, denna gång Jesajatexter i motetten Fürchte dich nicht.
Med Bachs tonmålande musik i grunden har Sandström överfört orden om fruktan och förtröstan till modernare uttryckssätt. Tonlekar med textstavelser blandas med överdådigt vackra, smått romantiska klanger i både djup och bredd, och dissonanta tonsuckar till mäktigt målande block. Musik med stora vokala krav som UAK väl motsvarade. Närvarande tonsättare hyllades för detta i mitt tycke konsertens i särklass bästa verk.
Med den erkände polystilisten Alfred Scnittkes Requiem, ett förvånansvärt homogent och cykliskt (det slutar som det börjar) verk, avslutades konserten. Verket saknar inte kontraster; dur/moll mot klusters, högt mot lågt milt mot aggressivt. Det färgrika instrumentariet, kören och dess vokalsolister åstadkom en både varierad och sammanhållen tolkning med stor uttryckskraft. Så beträdde vi till sist, i en sammantaget strålande konsert, den väg som till himlen bär.
Uppsala Akademiska Kammarkör och Linnékvintetten
International Sacred Music Festival, Konserthuset, fredag
International Sacred Music Festival, Konserthuset, fredag
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!