Statsvetaren Johan Wejryd har undersökt hur reklam och kampanjer som Black Friday påverkar människors politiska engagemang och viljan att försöka påverka samhället.
I hans avhandling har över 2 800 amerikaner svarat på en webbenkät efter att de har tagit del av stadsmiljöer med eller utan reklaminslag.
– Antalet val vi som konsumenter ställs inför har ökat mycket de senaste decennierna och förmodligen blir de ännu mer närvarande i människors liv i framtiden. På det sättet är Black Friday ett exempel på en lång och omvälvande samhällsförändring, och den ser ut att förändra förutsättningarna för demokratin, säger Johan Wejryd i ett pressmeddelande.
Johan Wejryd är doktorand vid statsvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet och försvarar sin avhandling nu på fredag 23 november, alltså samma dag som Black Friday.
I en av studierna gör han ett experiment om effekter av att handla mat. Några deltagare fick frågor om hur de väljer och tänker när de handlar mat. När deltagarna sedan fick beskriva sitt politiska engagemang var de mindre villiga att engagera sig än de deltagare som inte funderat på att handla.
– Själva minnet av att ha handlat mat verkar ha nött på engagemanget. Jag bad en grupp deltagare att berätta om när de valt mat utifrån politiska eller etiska övertygelser och till och med i den gruppen blev deltagarna mindre villiga att engagera sig när de påmint sig om sina konsumentval, säger Johan Wejryd.
En annan delstudie handlar om helt vanlig privat konsumtion och hur man ser på olika samhällsfrågor beroende på vilka val man tvingats göra som konsument.
Halva gruppen fick först ta del av en massa fotografier i stadsmiljö som innehöll mycket reklam, som annonstavlor, ljusskyltar och reklam på fordon. Den andra gruppen fick ta del av samma bilder men där hade reklamen retuscherats bort.
De som ställts inför miljön med många reklambudskap var mindre benägna att rösta i nästa val. De var mindre politiskt engagerade och mindre angelägna om att delta i samhället över huvud taget.