Konsument Uppsala stänger drop-in- service

Konsument Uppsala stänger drop-in-servicen från årskiftet. Fortsättningsvis måste de kommuninvånare som vill ha hjälp vid exempelvis reklamationer och rådgivning ringa eller mejla konsumentsekreterarna. Även budgetrådgivningen dras ned, och väntetiden för skuldsanering väntas bli längre.

Uppsala2003-12-22 00:00
Konsumentvägledningen måste till följd av kommunens pressade ekonomi dra ned med drygt en och halv tjänst från 1 januari. Ungefär en tredjedel av tjänsterna försvinner.
En omedelbar konsekvens av personalnedskärningarna blir att det inte längre går att komma till Konsument Uppsalas disk i stadsbibliotekets lokaler för att få hjälp med reklamationer eller andra konsumenttvister. All rådgivning över disk upphör.
I stället uppmanas medborgarna att ringa eller mejla för att få hjälp. I vissa frågor kan man boka tid för rådgivning.

Beklagar
Kåre Forsberg, chef för Konsument Uppsala beklagar neddragningen.
— Jag tycker det är mycket tråkigt. Men det är inte säkert att verksamheten blir sämre. Däremot mister vi en del av vår profil utåt och det är inte bra.
Under det gångna året har 5 500 kontakter med Konsument Uppsala tagits, vilket är en ökning. En mycket stor del av kontakterna under senare tid har handlat om misstänkt Internetbedrägeri. Dagligen gäller 20-30 samtal den typen av problem.
Men allra vanligast är reklamationer som gäller bilar och hantverkstjänster.
— Det kan handla om mycket pengar och vi försöker att gå in och se var man ligger juridiskt. Mycket vanligt är tvister om priset eftersom hantverkare ofta ger en prisuppgift för ett arbete där momsen inte är inräknad. Det måste de göra, säger Kåre Forsberg.
Neddragningarna innebär att konsumentvägledningen under 2004 uppskattar att de klarar cirka 4 000 förfrågningar.

Kö för skuldsanering
På budgetrådgivningen försvinner en halvtidstjänst och de som behöver hjälp med skuldsanering måste räkna med att stå i kö ytterligare någon vecka. Just nu är väntetiden i genomsnitt fyra veckor.
För den som vill förse sig med informationsmaterial i olika frågor finns detta även i fortsättningen tillgängligt hos Konsument Uppsala.
— Vi ska trots besparingarna försöka satsa på gruppinformation bland vissa utsatta grupper. Dessutom tänker konsumentvägledarna informera företagare i Uppsala i konsumenträtt i syfte att förebygga framtida tvister med konsumenter, säger Kåre Forsberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om