Könsrollerna kontrolleras av schlagern
Inom schlagern och dokusåpor som Idol kontrolleras könsrollerna hårt. Männen tillåts vara fria individer, medan kvinnorna sällan får sticka ut. Uttrycker kvinnorna trots allt sin egenart, måste de åtminstone vara trevliga.
Ikväll avgörs Melodifestivalens fjärde deltävling, och inte bara låtval utan också klädval har diskuterats i veckan. Byxor eller kjol, hög- eller lågklackat - man kan tänka sig att kvinnliga artister har fler uttryckssätt att välja bland än männen. När Hillevi Ganetz startade projektet för tre år sedan vid Centrum för genusvetenskap i Uppsala hoppades hon på att få studera ett område där kvinnorna inte var fast i könsstereotyper. Men det visade sig att gamla strukturer går igen, och därför har boken fått titeln Rundgång.
- När jag studerade tv-programmet Fame Factory visade det sig att gruppen av tjejer var väldig homogen. De var lika i röstkvalitet och utseende, medan killarna hade frihet att uttrycka olika sorters maskuliniteter och fick vara individer.
Och det är mycket därför, tror Hillevi Ganetz, som det oftast är killarna som vinner den här typen av tävlingar. Tjejerna försvinner i gruppen och uppfattas som tråkiga och då är det få som röstar på dem.
Att det var två kvinnliga tävlanden som gjorde upp i senaste Idol-finalen, ser Hillevi Ganetz som hoppingivande. Det är en avvikelse från mönstret, även om hon säger att det är typiskt att det var en gråtande kvinna, Marie Picasso, som vann.
Vilka är det då som reproducerar dessa orättvisa uppfattningar av manligt och kvinnligt, och varför?
I fallet Fame Factory är det TV3 och produktionsbolaget som slentrianmässigt väljer att visa bilder av traditionella könsroller, säger Hillevi Garnetz. Men detta görs troligen omedvetet.
- Eftersom schlagerpopen anses vara en feminin genre får inte killarna visas som mesiga. Jag tolkar alla bilder i Fame Factory av män med gitarr, och män som sitter i studion som en äreräddning av maskuliniteten i en feminin värld.
Det är inte bara rollen av en riktig karl eller en riktig kvinna som artisten måste spela för att vinna det svenska folkets hjärtan. Man ska vara trevlig också.
- I Nordeuropea har vi liten tolerans för artister som är udda. Och särskilt svårt har vi för att acceptera den originella kvinnliga artisten. Vem är den kvinnliga motsvarigheten till Ola Salo i gruppen The Ark? Även om Frida Muranius, som vann förra veckans schlageromgång, inte låter sig placeras in i facket av mainstream-kvinnor så vann hon för att hon representerar det folkliga, hon är den vanliga tjejen.
Trots detta nedslående resultat hittade Hillevi Ganetz ett område inom musikbranschen som det inte går rundgång i.
- Det nya är synen på sexualiteten. Den är mycket tolerantare mot vad den varit tidigare. I säsongen av Fame Factory som jag studerade deltog en kille som var öppet homosexuell. Under programmets gång kom en tjej ut som bisexuell, och det ryktades om att två av de heterosexuella killarna inlett en relation med varandra. De som följde programmet verkade tänka "so what".
I medierna hände mycket under 1990-talet när det gäller hur man skildrar homosexualitet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!