Konkurrensen sätter press på piloter - ''Flygsäkerheten i fara''
Lågpriskonkurrensen har satt press på landets piloter. Nu varnar fackförbundet Svensk Pilotförening med 1 500 medlemmar för att flygsäkerheten är i fara.
Men nu larmar Svensk Pilotförening, SPF, om försämrad säkerhet i spåren på den hårda priskonkurrensen. Vissa lågprisbolag, däribland Ryanair, vägrar till exempel att teckna kollektivavtal och villkoren har blivit betydligt tuffare för många piloter.
— Det har skett mycket stora förändringar de senaste åren. Vi vill trygga villkoren även för piloterna hos lågprisbolagen. Risken är annars att prispressen går ut över flygsäkerheten, förklarar SPF:s ordförande Bo Säbb.
Repressalier
Medlemmar har rapporterat om repressalier mot sjukskrivna och dålig tillsyn från luftfartsmyndigheter. Som lök på laxen kan ytterligare försämringar vara på gång när EU nu utformar gemensamma regler för flygpersonalen. Bo Säbb befarar att reglerna kan öppna för 60-timmarsveckor för piloterna. De svenskar reglerna tillåter i dag maximalt 45 timmars veckoarbetstid.
— En förlängning vore en oerhörd tillbakagång när det gäller flygsäkerheten, säger Bo Säbb.
Lågpriskonkurrensen har också tvingat fram drastiska sparpaket inom SAS, som är den överlägset största arbetsgivaren för piloter i Sverige. Trots åtstramningarna har bolaget haft svårt att nå lönsamhet framför allt inom inrikestrafiken. I dag, onsdag, presenterar SAS nya planer för att återta förlorad mark inom inrikesflyget.
Lägre löner
För SAS piloter har besparingarna lett till färre jobb och lägre löner. Men konfrontationerna har trots det varit små. Till skillnad från till exempel fackförbundet Transport har SPF gått med på bland annat sänkta löner.
— Vi försöker arbeta tillsammans med SAS för att lösa problemen. Vi hoppades att även andra skulle gå i samma riktning, förklarar Lars-Göran Buusch, ordförande för SAS-piloterna inom SPF.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!