Konkurrensen kan vara dålig

Att jämföra sina prestationer med kollegernas gör nog de flesta. Men hur bra är det egentligen med konkurrens på en arbetsplats?

Foto: Henrik Lidbjörk

Uppsala2012-11-12 08:54

– Konkurrens finns omkring oss alla vare sig vi vill eller inte. På jobbet kan det definitivt vara positivt och få dig att prestera ännu bättre, säger Nina Jansdotter, karriärcoach och beteendevetare. Hon menar att konkurrens mellan medarbetare ofta fungerar sporrande och kan bidra till ett bättre resultat både för enskilda individer och hela arbetsplatser.
– Tävlingar kolleger emellan kan till exempel vara ett sätt att få alla att sträva framåt. Till exempel när en säljavdelning delar upp personalen i team och arrangerar säljtävlingar. Konkurrens kan även leda till att man som medarbetare kämpar för att utveckla mer unika egenskaper.

Men samtidigt är det vanligare än man kanske tror att konkurrens blir negativt och slår över. Nina Jansdotter har många historier om när rivalitet mellan kolleger gått till överdrift. Allt från fall där en kollega hängs ut på sociala medier eller där man undanhåller information eller som i det mer extrema fallet där en person skar sönder kollegans bildäck, för att denne skulle missa ett viktigt kundmöte.
– Konkurrens kopplad till rädsla är alltid negativt och det är då de fula knepen kan dyka upp. Om man till exempel riskerar att förlora en bonus, bli fråntagen sin uppgift eller riskerar bli av med sitt jobb om man inte är bland de bästa. Därför är det viktigt att man som chef skapar ett bra klimat för feedback och kommunikation.

Nina Jansdotter menar att ansvaret för att hålla konkurrensen på en lagom nivå både är upp till individen och ledningen och att man som chef bör fungera som ett gott exempel. En chef har också ett ansvar att skapa ett gott klimat för feedback och kommunikation på arbetsplatsen.
– Om det finns en negativ konkurrens mellan chefer på en arbetsplats, smittar det av sig direkt. Man måste också dra tydliga gränser och tala om när något beteende inte är okej. Man får inte bryta mot vare sig juridiska eller moraliska lagar och man bör inte klampa in på varandras områden.

Vad ska man göra om man känner att en kollega går över gränsen?
– Först och främst prata med personen men se också till dig själv. Man ska alltid börja hos sig själv och inte bara skylla på att den andra personen är dum. Har jag gjort något för att trigga det här beteendet? Sen ska du självklart prata med din chef också.

Enligt Nina Jansdotter kan konkurrens vara något alla vinner på. Men om det går för långt, blir det även hämmande även för den vinnande parten.
– Rivalitet som blir negativ handlar ofta om självkänsla. Då är det upp till ledningen på en arbetsplats att de anställda känner sig bekräftade och sedda. Mer kommunikation och en ökad transparens på arbetsplatser, vinner alla på i längden, säger Nina Jansdotter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!