Konkurrens på Uppsalapendeln i sikte
SJ:s trafikmonopol ska avskaffas helt. Regeringen har tillsatt en utredning med utgångspunkten att konkurrensutsätta all persontrafik i landet.
SJ:s monopol på Uppsalapendeln kan komma att brytas.
Foto: Pelle Johansson
Det innebär bland annat att SJ:s monopol på den interregionala trafiken på sträckor som Stockholm - Sundsvall, Malmö och Göteborg kommer att hävas.
Även sträckan Uppsala-Stockholm kan köras av fler operatörer inom några år. Resenärerna ska garanteras "åtminstone" ett minimum av operatörsneutral, samlad trafikinformation och det ska enkelt gå att köpa en biljetter som fungerar för resor med flera olika operatörer.
Senast den första oktober nästa år ska uppdraget redovisas för regeringen. Men riksdagsledamoten Cecilia Wikström (fp) från Uppsala anser redan i dag att en konkurrensutsättning kommer att innebära prissänkningar.
- SJ:s höga biljettpriser har hindrat många av våra länsbor att söka arbete på annan ort. Med en konkurrensutsättning kommer fler att ges möjligheten att arbeta utanför sin hemmakommun, skriver hon i ett pressmeddelande.
Partikollegan Hans Backman från Gästrikland anser att konkurrensutsättningen kommer att bli ett lyft för sysselsättningen i hela Gävleborgs län.
I Jan Brandborns uppdrag ingår också att utreda hur man kan öka utrymmet för privata tågoperatörer på lokala sträckor. För att klara det kan det blir nödvändigt att införa begränsningar av den samhällssubventionerade tågtrafik som i dag körs där.
FAKTA SJ
Marknadsandel: Cirka 90 procent av persontransporterna på långväga tågresor och 55 procent av den totala tågtrafiken i landet.
Antal resenärer: Drygt 100 000 om dagen.
Omsättning: 5,7 miljarder kronor (2005).
Antal anställda: Cirka 3200.
Marknadsandel: Cirka 90 procent av persontransporterna på långväga tågresor och 55 procent av den totala tågtrafiken i landet.
Antal resenärer: Drygt 100 000 om dagen.
Omsättning: 5,7 miljarder kronor (2005).
Antal anställda: Cirka 3200.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!