Kommunen vill sälja GUB

Inom en månad tas de första politiska besluten som ska leda till en försäljning av kommunägda Gamla Uppsala Buss AB.- Ett privat företag kräver vinst av bussbolaget och den kommer skattebetalarna att få stå för, säger Lasse Preinitz vid fackförbundet Kommunal.

Uppsala2007-03-05 00:01
Uppsala kommun äger Gamla Uppsala Buss AB, GUB, som kör de gröna stadsbussarna. Frågan är hur länge till.
- Inom en månad ska kommunstyrelsen begära av fullmäktige att få förbereda de åtgärder som behövs för en försäljning av bussbolaget, säger kommunalrådet Gunnar Hedberg (m).
Han tror att GUB kan bjudas ut på marknaden under hösten.

Varför vill ni sälja GUB?
- Kommunen ska inte syssla med affärsverksamhet och inte äga åkeriverksamhet, svarar Gunnar Hedberg.

Hur påverkas biljettpriserna om ett privat företag tar över?
- Inte alls, sådant kan vi reglera i avtal med en ny entreprenör. Skillnaden för resenärerna kan bli ännu bättre service.

Vad händer med de anställda i GUB?
- Deras tjänster kommer att behövas hos den nya ägaren.
När kan ett nytt företag ta över driften av bussarna?
- Tidigast vid årsskiftet.
Lasse Preinitz är fackligt ansvarig för Kommunal vid GUB. Han betecknar en utförsäljning som "missbruk av skattepengar".
- Ett kommunalt bolag får inte gå med vinst. Tar ett privat företag över kräver de en vinst på minst 20 procent. De pengarna kommer att tas ut via skattsedeln i samband med de subventioner som kommunen betalar för busstrafiken.
Han tror inte att ett privat företag kan pressa kostnaderna i bussbolaget.
- Det är redan rationaliserat så mycket det går. Kostnaderna är lika stora oavsett vem som driver GUB. Jag förstår inte resonemanget bakom en utförsäljning, det verkar bara handla om principer, säger Lasse Preinitz.

Gunnar Hedberg avfärdar farhågan om att skattebetalarna ska få bekosta vinsten hos en entreprenör.
- Med det resonemanget säger Preinitz indirekt att bolaget inte drivs tillräckligt effektivt eftersom det finns en vinst att ta ut.
Gunnar Hedberg tror att GUB har vissa överkostnader.
- Sett till kostnaden per vagnskilometer ligger GUB lite högre än andra jämförbara bolag.
- Fullständigt vansinne, säger kommunalrådet Ilona Szatmari Waldau (v) om alliansens planer för GUB.
- Om kommunen inte äger bolaget förlorar vi möjligheter att styra det. Det gäller till exempel biogasdriften som kommunen satsat mycket på.
Hon befarar även att en privat ägare kan försämra personalpolitiken med vinstkrav som kan leda till kortare raster, högre hastigheter och ökat risktagande i trafiken.
FAKTA
Gamla Uppsala Buss AB har cirka 470 anställda. Omsättningen i fjol var 230 miljoner kronor.

60 procent av intäkterna är avgifter från resenärer, resten är kommunala bidrag.

GUB har cirka 160 bussar. 40 procent av bussarna går på biogas, resten på diesel.

Förutom stadstrafiken svarar GUB även för färdtjänst.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om