Kommunen tar hjälp av skolpersonal

De kommande sex åren behöver ett ekonomiskt kärvt Uppsala rekrytera över 900 lärare. Hur är oklart. Nu hoppas kommunen att skolpersonal och föräldrar kan hjälpa till.

Caroline Andersson (S), utbildningsnämndens ordförande i ett sportlovsstängt klassrum på Johannesbäcksskolan.

Caroline Andersson (S), utbildningsnämndens ordförande i ett sportlovsstängt klassrum på Johannesbäcksskolan.

Foto: Julia Burman Görans

Uppsala2016-02-25 14:13

– Att sitta ensam på sitt kontor och komma fram till hur vi ska lösa det här är inget bra sätt. Vi politiker måste ta fram en strategi i dialog med skolpersonal, föräldrar, universitet, näringsliv och fackförbund. Vi behöver ta hjälp av varandra, säger utbildningsnämndens ordförande Caroline Andersson (S) på en pressträff i Johannesbäcksskolan på torsdagen.

Samtidigt som antalet elever stiger väntas pensionsavgångarna kraftigt öka i Uppsala de kommande två åren. Fram till 2022 bedömer kommunen att man behöver rekrytera 270 lärare till förskolan, 450 till grundskolan, 200 till gymnasieskolan och drygt 70 övrig skolpersonal.

Hur Uppsala ska tackla utmaningen är i dagsläget oklart. Innan årsskiftet ska en strategi presenteras. Underlaget ska förutom forskning och erfarenheter från andra kommuner bygga på dialog med berörda parter.

Det senare väntas inte kosta mycket mer än tid, säger Caroline Andersson.

– Och jag tror att det är värt den tiden. Det här är något vi prövar nu och jag hoppas att det ska falla väl ut.

Borde inte en dialog egentligen föras med berörda parter i alla kommunens beslut?

– Jo, det är klart att det vore det ideala. Det är också något som kommunen gör i till exempel medborgardialoger. Jag tror att det i den här typen av dialoger är viktigt att ha en målbild, så att man inte bara sitter och prata om allt möjligt.

Lärarbristen är en utmaning för hela Sverige. Regeringen har presenterat satsningar för att snabbare få ut nyanlända med lärarbakgrund i den svenska skolan. En snabbväg ska öppnas för att de med forskarutbildning ska kunna läsa in lärarkompetens.

Men satsningar kostar pengar.

– Jag vill vara ärlig med att det ekonomiska läget i Uppsala kommun är väldigt svårt. Det gör det här arbete ännu svårare. Vi kommer att behöva göra prioriteringar.

Efter att Uppsala i många år fokuserat på löner behöver man nu se över andra alternativ, menar Caroline Andersson.

– Är våra fortbildningsinsatser utformade på ett optimalt sätt? Hur får vi en blandad lärarrekrytering? Hur uttrycker vi oss i jobbannonser? Hur bemöter vi bäst studenter som gör praktik på våra skolor för att de ska vilja komma tillbaka?

Lärarassistenten och framtida lärarstudenten Daniel Till är också på plats i Johannesbäcksskolan. Han tror att det är ofrånkomligt att lärarlönerna måste höjas.

– För yrkets status måste man öka lönerna. Sedan måste kommunen också fixa det här med bostäder i Uppsala.

Skoldialog

En strategi med konkreta åtgärder ska tas fram i samtal mellan skolpolitiker och skolpersonal, föräldrar, elever, fackförbund, Uppsala universitet, Uppsala handelskammare och Svenskt näringsliv
Målet är att komma överens vad som ska prioriteras för att framtidens skolpersonal ska vilja arbeta i Uppsala.
Dialogerna ska föras i tvåtimmarssamtal under våren och sommaren. I oktober ska materialet sammanställas.
Senast 2017 ska åtgärderna börja förverkligas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!