Kommunen skickade brev till avliden

Annette Hagbergs man fick nyligen ett brev från kommunen som upplyste honom om att han har möjlighet att välja hemtjänstutförare. Men maken avled i januari.

Annette Hagberg fick ett obehagligt brev.

Annette Hagberg fick ett obehagligt brev.

Foto: Nina Leijonhufvud

Uppsala2010-10-15 20:03

– Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta, säger Annette Hagberg.

Först tänkte Annette Hagberg bara returnera brevet till kommunen. Men sedan ändrade hon sig och kontaktade UNT i stället. Hon tycker inte att kommunen ska få komma undan så lätt.
– Jag blev så himla arg. Det är jättejobbigt när sånt här händer, det är som om sorgebearbetningen rivs upp, säger hon när hon sitter uppkrupen i soffan i villan i Lövstalöt.

Trots att maken gick bort för åtta månader sedan kommer det fortfarande brev och samtal till honom från företag och försäljare. Men att Uppsala kommun skulle vara en av dem som inte hade koll, förvånar Annette Hagberg.
– Det känns helt ofattbart, det är ju inte så att hemtjänsten fortsatte att komma efter hans död. Jag tycker att man kan ställa högre krav än så på en kommun. Det här måste rättas till, säger hon.

Anette Hagberg är inte ensam om att ha fått ett brev från Uppsala kommun ställd till en avliden anhörig. Under oktober har kommunens äldrekontor skickat brevet om eget val i hemvården till nästan 5 000 personer. Men hur många av breven som gått till människor som är avlidna vet man i dag inte på äldrekontoret.
– Jag kan inte ge någon samlad bild än, men hittills är det minst 20 personer som har hört av sig till oss och det är alldeles för många, säger Helena Thorén-Lindqvist som är äldrekontorets informationsstrateg.

Hon berättar att man på äldrekontoret redan innan breven gick ut pratade om att man måste säkra så att det inte skickades till avlidna personer. Ändå gick det som det gick och varför vet man inte.
– Vi har uppenbarligen inte tillräckligt bra system för att rensa ur vårt registret på dem som inte ska finnas där. Men vad felkällan är vet vi inte än, säger Helena Thorén-Lindqvist.

Äldrekontoret är sedan länge på väg att införa ett nytt registersystem där man hoppas få bättre koll. Under tiden går man igenom alla fall av brev till avlidna som kommer till kontorets kännedom för att spåra orsaker till att de ännu finns kvar i registret.
– Vi är förstås väldigt ledsna för det här och ber de anhöriga om ursäkt, säger Helena Thorén-Lindqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om