Kommunen satsar på öppenhet

NYHETER. Sigtuna kommun vill skapa en ökad öppenhet och ge invånarna ett ökat inflytande. Våren 2010 infördes Synpunkt Sigtuna, ett system för att bättre ta vara på synpunkter, klagomål och förslag från kommuninvånarna. Nu har kommunen antagit ett tjugotal servicedeklarationer i syfte att ytterligare förbättra kommunikationen mellan kommunen och dess invånare.

Uppsala2014-02-18 17:01

Tanken är att servicedeklarationerna ska återge vad man som invånare kan vänta sig av kommunen på en rad områden, som exempelvis snöröjning, renhållning och öppettider på biblioteken. Kommundirektör Greger Svensson säger i ett pressmeddelande att servicedeklarationen både bidrar till kvalitetsutveckling samt visar tydligare för de kommunanställda vilka förväntningar de har på sig och vad som behöver förbättras.

I servicedeklarationerna står det bland annat att en bygglovsansökan som stämmer med detaljplanen ska behandlas inom sex veckor, att klotter på kommunens egendom ska avlägsnas inom 48 timmar efter att det anmälts samt att snöröjning ska inleda s vid minst fyra centimeters snödjup. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!