Kommunen missnöjd med snöröjningen

Snöröjningen är för dålig. Det anser man på Uppsala kommun som vägrar betala entreprenören Markona. Snöröjarföretaget slår dock ifrån sig kritiken och skyller på ett otydligt kontrakt.

Foto: Jörgen Hagelqvist/arkiv

Uppsala2013-02-20 09:01

Videon är inte längre tillgänglig

Under vintern har UNT fått många läsarmejl och kommentarer om att snöröjningen är dålig, slarvig och på sina håll obefintlig. Bara den senaste veckan har många hört av sig om framför allt dåligt plogade cykelvägar.
Men det är inte bara Uppsalaborna som är arga. Sedan i fjol håller Uppsala kommun inne med en del av betalningen till Markona som är den största entreprenören för snöröjning åt kommunen.
– Vi har beställt plogning på cykelvägar och de har utfört två tredjedelar av dem, knappt det. Det har vi fört diskussioner om. Det står klart och tydligt i kontraktet vad som ska göras, sen har de kanske en annan uppfattning, säger Jan-Olof Hasselborn, projektledare för snöröjningen vid Uppsala kommun.

Sedan 2008, när den senaste upphandlingen gjordes, delas snöröjningsarbetet mellan flera företag, men det är Markona som har den största andelen på drygt 60 procent. Det är det enda bolag man är missnöjd med.
Enligt Markonas vd Maria Andersson har det varit en ständigt pågående diskussion under fem års tid om hur kontraktet ska tolkas.
– Jag är jättenöjd med våra grabbars insatser. De har fått jobba många timmar och krasst uttryckt fått jävligt mycket skit som de inte borde ha fått. Vi är nöjda med det jobb vi gör efter de förutsättningar vi har. Den som styr arbetet är Uppsala kommun och vi får inte köra utan att de gör varje avrop, det är helt enkelt de som styr när, var och hur vi ska köra, säger hon.

Just nu pågår en tvist mellan Markona och Uppsala kommun, och Jan-Olof Hasselborn vill inte uttala sig mer specifikt om ärendet.
– Jag är själv ute och åker 13–14 mil för att följa upp och dokumentera. Sedan får juristerna avgöra, säger han.
Maria Andersson tycker att diskussionen kring snöröjningen har blivit lite väl känsloladdad.
– Många blir så upprörda, det snöar ju varje år. Jag vet inte om jag tycker att det ska vara lika framkomligt och lika lätt att cykla på vintern som på sommaren. Är det så kanske man ska vara beredd att betala för det också.
En som inte håller med är den före detta snöröjaren Sebastian, som egentligen heter något annat men vill vara anonym. Sebastian jobbade tidigare åt ett av bolagen som Markona i sin tur anlitar för att utföra själva röjningen.
– De väntar för länge med att köra bort snön, det ska man göra samma dygn den faller. Man måste effektivisera i stan, man behöver inte 90 enheter som kör. Går man upp i storlek på maskinerna som kör kan man halvera flottan till 50 enheter och ändå klara av att röja hela Uppsala, säger han.

Det finns sedan länge ett prioriteringsschema som enligt Sebastian fungerar alldeles utmärkt. Problemet är snarare att det inte efterföljs, säger han.
– Entreprenören gör fel som inte följer kommunens riktlinjer. Det är riktigt dåligt nu, så har det inte varit på flera år.
Sista juni i år går det femåriga kontraktet ut och om Markona skulle vara aktuellt för en ny upphandling vill Jan-Olof Hasselborn lämna osagt. Maria Andersson säger att hon vill avvakta tills en officiell förfrågan från kommunen har kommit. Samtidigt kom det i veckan en dom i förvaltningsrätten som gav det kommunala bolaget Uppsala Vatten rätt att utesluta Markona från en upphandling om snöröjning på kommunens återvinningscentraler. Anledningen var att Markona, då under namnet Asfab, fällts av Konkurrensverket för otillåtet samarbete med ett annat bolag i samband med upphandling av transporter från värmeverket i Uppsala 2010. Det kan innebära att Markona inte blir aktuellt för en ny upphandling av snöröjningen i kommunen.


FAKTA

Då ska snön röjas
Klass A, körbanor på huvudgator, bussgator: vid max 5 cm snö.
Klass B, körbanor på övriga banor: max 7 cm snö.
Klass C, prioriterade gång- och cykelvägar (GC-vägar), gångbanor, torgytor, trappor och skolor: max 5 cm snö.
Klass D, övriga GC-vägar, gångbanor och trappor: max 7 cm snö.
Klass C, skolor: max 5 cm snö

Så lång tid får det ta
Klass A: inom 4 timmar, kompletterande röjning inom 1 dygn.
Klass B1: inom 6 timmar, kompletterande röjning inom 2 dygn.
Klass B2: inom 8 timmar, kompletterande röjning inom 3 dygn.
Klass C: inom 4 timmar, kompletterande röjning inom 1 dygn.
Klass D: inom 8 timmar, kompletterande röjning inom 3 dygn.

Källa Uppsala kommun

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om