Kommunen får kritik för dålig koll
Uppsala kommun brister i hanteringen av fakturor och löneutbetalningar. Bristerna riskerar att leda till allvarliga fel. Det visar en ny rapport från kommunens revisorer.
Bland annat sker många av de inköp som kommunen gör utanför de ramavtal som har slutits. Många inköp görs också utan att någon beställt dem. Det här ökar risken för att inköpen blir dyrare och för att man köper saker man inte borde, anser revisorerna. Det saknas också rutiner för hur behörigheter tilldelas och följs upp när fakturor hanteras.
Även kontrollen av löneutbetalningar till de anställda brister. Alla chefer går inte igenom lönerna för sina anställda innan de betalas ut varje månad. Vilket innebär en hög risk för att lönerna kan bli felaktiga.
Kommunen kontrollerar heller inte de inkomstuppgifter som föräldrar uppger när de söker barnomsorg, och som ligger till grund för hur mycket föräldrarna ska betala för att ha sina barn i förskolan. Det här är inte första gången som Uppsala kommun kritiseras för sin interna kontroll. Kommunens revisorer påpekar visserligen att bättring skett, men allvarliga brister finns fortfarande och de behöver åtgärdas omgående.
-Tar man inte tag i det här finns en risk att man inte i tid uppmärksammar att de mål som kommunfullmäktige satt upp inte nås, säger kommunrevisionens ordförande Lars-Olof Lindell (S).
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!