Kommunen: "Det finns inget lämpligt fordon"

Det var krav från facket som drev fram beslut från Arbetsmiljöverket på ett stopp för sopåkarnas långa dragsträckor med sopkärl.

Uppsala2007-08-03 11:20
- Men vi vill inte att fastighetsskötarna ska drabbas i stället, även om det är mycket färre kärl som de hanterar.
Det säger Lisa Björck, regionalt skyddsombud på Transportarbetareförbundets avdelning 41 i Uppsala.
Hon berättar att Transport för snart två år sedan uppmanade sina medlemmar som arbetar med renhållning att rapportera om svårigheter i arbetsmiljön. Det ledde till en lista på elva fastigheter i Uppsala. I några fall gick problemen med lyft, hinder och långa dragvägar relativt lätt att lösa. Kvar blev åtta fall - som alla anmäldes till Arbetsmiljöverket.
Den 18e augusti förra året träffade Agnita Wärn, inspektör på Arbetsmiljöverkets Stockholm-Uppsaladistrikt, representanter för Samtek, Uppsala kommuns VA - och avfallskontor och Transport-facket.

I samtliga åtta fall noterades mycket långa dragsträckor från soprummen och att arbetet innebar stor risk för belastningsskador. Samtek fick beskedet: förbud från 1 oktober att hämta soporna - om inte arbetsmiljöförhållandena förbättrades.
Samteks svar blev helt kort: "Från 1 oktober hämtar vi inte i garagen. Att vi hämtar framdragna kärl är helt ok för oss, alternativt en annan lösning."
Mer blev inte sagt i skriftväxlingen mellan Samtek och Arbetsmiljöverket. Arbetsmiljöproblemet för Samteks personal var löst. Men samtidigt lades bördan i praktiken över på fastighetsskötarna.
- Vi riktar kraven mot Samtek som arbetsgivare. Samtidigt har fastighetsägarna underrättats. De kan lösa problemet, till exempel genom att installera hissar och andra lyftanordningar, säger Agnita Wärn.
Sådana lösningar är i några av de åtta fallen på gång, men det tar tid.

Björn Lundell, fastighetschef på Uppsala Akademiförvaltning, säger att man i ett fall har ett förslag på transportanordning. Det gäller fastigheten på Västra Ågatan som rymmer biograf Spegeln. Uppsala kommun har fått förslaget.
- De har inga invändningar, men med förbehållet att det måste granskas av Arbetsmiljöverket innan vi börjar bygga.
Också när det gäller "Plantan" funderar man på någon form av hiss eller transportband.
Magnus Källman, chef på Uppsala kommuns VA - och avfallskontor är väl medveten om problemen med citygaragens sophantering.
Men varför kan man då inte köra med ett mindre sopfordon, som tidigare?
- Det finns inget sådant lämpligt fordon, svarar Magnus Källman.

Lastbilarna är för höga och breda för garagen - och det fordon som tidigare användes i Uppsala håller i dag inte trafiksäkerhetsmässigt.
Kontrakten med Samtek, som har cirka två tredjedelar av sophämtningen i Uppsala och med Ragn Sells, som har en tredjedel, löper till 2009.
Nu när problemen är uppenbara - finns det några planer på att försöka förhandla om kontrakten - och ta med krav på ett litet transportfordon i förfrågningsunderlaget?
- Nej, det finns inga sådana tankar, svarar Magnus Källman.
Både Tomas Matt på Ragn Sells i Uppsala och Samteks VD Rolf Johansson bekräftar avsaknaden av en lämplig liten sopbil.
- Det är ett branschproblem. Det handlar inte bara om soprum i garage, utan för alla trånga utrymmen, säger Tomas Matt.
Och Rolf Johansson, som tillträdde som VD på Samtek någon månad efter att Arbetsmiljöverkets förbud trädde i kraft, säger att hans företag letat förgäves:
- Vi tittade för inte så länge sedan på en upphandling för Kungsholmen och Vasastan i Stockholm, där det ställdes krav på att tömma garage med låg takhöjd. Vi var i kontakt med Volvo, Scania, Mercedes, Mitsubishi- ingen hade någon bil som fungerade.
- Vi måste också se till den totala miljöbelastningen, fortsätter Rolf Johansson. Därför är det kanske heller inte vettigt att sitta och köra med ett litet fordon, som bara mäktar att ta med sopor från en fastighet, fram och tillbaka genom staden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!