Tanken var att sju parkeringsplatser för bilar skulle ge plats för 48 cyklar på S:t Eriks torg. Beslutet har dock väckt reaktioner, vilket gör att frågan nu ska omprövas.
– Kommunikationsprocessen kring detta har inte blivit bra. Vi behöver backa tillbaka och får återkomma om detaljutformningen av förslaget, säger Mats Norrbom, stadsbyggnadsdirektör.
Hur många är det som har hört av sig och på vilket sätt?
– Det kan jag inte svara på, säger Mats Norrbom.
En av dem som har reagerat på förslaget är Michael Prising, som driver Feskarn i bland annat Saluhallen.
– Många hävdar att det skulle bli 48 nya kunder för oss. Men jag ser det inte så. De som cyklar in till stan, de cyklar redan i dag. Det finns gott om lediga cykelplatser i centrala Uppsala, till exempel på Östra Ågatan, säger Michael Prising.
Det finns lediga platser i garagen och konkurrensen om ytorna i centrala Uppsala är skarp, varför ska kommunen hålla med p-platser?
– Enligt Svensk Handel genererar en p-plats intäkter i handeln på 500 000 kronor.
Uppstår inte den omsättningen oavsett transportmedel?
– I mina kundundersökningar ser jag att bilister står för 70 procent av omsättningen i mitt företag, säger Michael Prising.
Lisa Thörn, vd på Uppsala citysamverkan, säger att parkeringsfrågan är svår för handeln.
– Vi behöver ta ett helhetsgrepp på den här frågan. Det är jätteviktigt att vi har en samsyn, säger hon.