Kommunal kurs för vilsna föräldrar
Skolan lär elever värderingar, samtidigt som kommunen startar kurser i föräldraskap. Somliga ser det som tecken på tilltagande normlöshet. Men debatten om samhällets ansvar för uppfostran har böljat i decennier.
I höstas hittade de en föräldrautbildning som kommunen anordnade:
— Vi tyckte att det lät bra att den inte gav några absoluta svar, för det var inte det vi var ute efter. Ofta tänker man att 'Fasen, gör vi rätt nu?', men jag tror inte att det finns något rätt eller fel.
Kursen byggde på sunt förnuft, menar han. Det sköna var att få en chans att tänka till, och att höra andra föräldrar berätta om sina bekymmer, ofta lika familjen Spahrs funderingar.
Fjärde säsongen
Det är nu fjärde säsongen som Uppsala kommun håller föräldrakurser. De senaste åren har också skolornas arbete med värdegrunder i skolan tagit fart. Kamratstödjare, antimobbningsgrupper och temadagar ska lära eleverna rätt och fel.
— Värderingar har väl alltid funnits med i skolans arbete. Men det har uttryckts tydligare från politiskt håll, att skolan har fler uppdrag än att vidarebefordra kunskap, säger Maud Ededahl, projektledare på skolförvaltningen.
Vad beror det då på att samhället tar detta större ansvar?
— Man kan spekulera i om föräldrar i dag är mer vilsna, eller om de i stället är mer ambitiösa än tidigare, säger Agneta Hellström, på Akademiska sjukhusets barn- och ungdomspsykiatriska klinik, som startat föräldrautbildningarna.
Maud Ededahl menar att det har vuxit fram ett större behov av gemensamma normer och värderingar:
—Ungdomar ställs inför så många val och intryck som de måste förhålla sig till. Vi kommer från olika bakgrund, och har inte den tydliga närhet till familjen som fanns förut.
Mer föräldraansvar
Agneta Hellström daterar tanken att uppfostran "inte är något föräldrar alltid klarar av naturen" ända tillbaks till 1930-talet.
Mary Nilsson, chef för individ- och familjeomsorgen, tror att besparingskrav höll nere det förebyggande ungdomsarbetet på 1990-talet. Annars menar hon att föräldrautbildning ligger i linje med den ökade kunskapen hos socialarbetarna. Men hon ser föräldrautbildningar som ett sätt för samhället att lämna mer ansvar till föräldrarna.
Sociologiprofessor Elisabet Näslund håller med om att utvecklingen är dubbel. Värdegrundsutbildning är ett sätt att uppfostra moraliskt goda medborgare. Föräldrautbildning kan däremot ses som ett svar på de minskade resurserna i många verksamheter.
Under 90-talet ökade till exempel anströmningen till särskolorna dramatiskt, men knappast för att de utvecklingsstörda barnen skulle ha blivit många fler.
— Det kan vara så att den ordinarie skolan inte kan ta hand om barn som man tidigare klarade. Att då utbilda föräldrarna kan vara ett försök att hålla ansvaret inom familjen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!