Kollektivtrafiken en politisk stötesten

Kollektivtrafiken kan bli en av de stora stötestenarna när politikerna ska ta ställning till ny översiktsplan för Uppsala. Förtätningen av city och tillgången på grönområden är andra frågor där åsikterna går isär.

Uppsala2010-01-11 06:56
"Tänk spår, kör buss", säger folkpartiets kommunalråd Karolina Hilding. Det innebär att kommunen måste börja planera för någon form av spårtrafik nu. Enligt förslaget till ny översiktsplan ska ett beslut tas först år 2015. Det tycker flera än Karolina Hilding är för sent. Kristdemokraten Gustaf von Essen vill att planeringen för spårvagnar startar omgående. Spårtaxi säger han nej till. De tre rödgröna partierna vill ha preciserat i översiktsplanen vilken sorts spårtrafik Uppsala ska ha i framtiden och hur spårvägslinjerna ska dras.

Alliansens största parti, moderaterna, med Gunnar Hedberg i spetsen vill dock inte binda sig så hårt. Han poängterar att mycket i översiktsplanen har lämnats öppet för att fånga in synpunkter från olika samhällsgrupper.
- Kollektivtrafiken blir säkert en fråga där många har åsikter både om spårtaxi och utbyggnaden av stomlinjer för buss, säger han.
Själv vill han se spårtrafiken i ett vidare perspektiv. Med nya framtida stationslägen både i Gamla Uppsala och Bergsbrunna i så kommer den spårbundna kollektivtrafiken att öka in och ut från stan. Får dessutom Vänge, Järlåsa och Stenhagen tågstopp i så ökar möjligheten både till pendling och utbyggnad av kransorterna.

Omvandlingen av Uppsalas centrum är en annan het fråga. Flera av oppositionspartierna vill gå varligt fram med de grönområden som är kvar.
- Jag tror på att förtäta i centrum. Men det är viktigt att den sker anpassat så att vi får gröna stråk kvar för människor att vistas i, säger Lena Hartwig (S).
Vänsterns Ilona Szatmari Waldau vill inte "nagga fler parker i kanten" och ha in en skrivning i detaljplanen att de ska fredas. Maria Gardfjell (MP) går ytterligare ett steg och vill bevara mer naturmark i stan.

Det tycker inte Gustaf von Essen. Han vill bara spara de parker som nyttjas som park. Han vill också bygga tätare och mer på höjden.
- Vi måste inse att vi gått från att vara en stor småstad till en liten storstad. Stockholms centrum är fyra gånger tätare än Uppsala. Vi ser nu sådana ambitioner i Kungsängen och Fyrisvallsområdet och det är bra. Stan blir mer stadslikt och det är miljömässigt bättre. Att bygga utanför Uppsala ökar biltrafiken, säger han.
Även centern vill se högre hus i stan, för att spara grönytor.
- Men inte överallt. Bara där det passar, säger kommunalrådet Lars O Ericsson.

Så tänker flera både inom allians och opposition. Ett område som pekas ut som särskilt lämpligt för höga hus är kraftledningsgatan i Årsta. Här kan både Lena Hartwig och Gunnar Hedberg tänka sig att släppa fram hög bebyggelse. I city är frågan känsligare.
Hedberg vägrar godkänna hus högre än slottets sockel.
- Det är viktigt att vi inte inkräktar på våra historiska landmärken. Uppsala ska upplevas som en grön stad. Det är nog många som anser att vi redan byggt för mycket, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!